Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 1964 ggr
Tillvara
0

Hur är Rodheungnar?

Hej,

Jag undrar om ni vet något om hur Rodhes ungar är… vilken status har de? Jag är ute efter en ugn för hobbybruk. 50-100 liter.

Är de eftertraktade som begagnade… om jag köper en ny?

Ulla
0

Jag puttar upp din fråga igen och hoppas att någon kan svara.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

lotta2
0

Tja, jag har ju aldrig haft en själv, men de ser ju välbyggda ut. Och jag har aldrig hört något negativt om dom heller. Dom verkar ligga ganska normalt i begagnatpriserna också. Om du ska köpa nytt, så passa på att jämföra priser från flera leverantörer ex Tärn, Cebex och Seemans. Det kan bli ganska mycket pengar att spara genom att ringa runt ibland. Lycka till med inköpet.

EvaRittsel
0

Rohde är för mig ugnar som borgar för kvalitet. Har själv en liten sådan ugn för min smyckebränning och det är som med en Volvo - "alla" känner till den, det är lätt att få den lagad, reservdelar funkar etc etc

joggman
0

Jag har en, tror att den är på femtio liter. Jag är jättenöjd med den.

Tillvara
0

Hej,

Tack för alla era tips och svar. Det låter som det kan vara en ugn som blir utmärkt. Var och tittade på dem på Seemans häromdagen. Om, man bort ser från priset så ser 80 liters ugnen mycket bra ut. Jag ska nu ut och jämföra priserna.

hursomhelst
0

hejsan jag har en sådan på 50 L å e kanonnöjd med den.. köpte den av en kille på blocket, splitterny som köper de direkt i tyskland å levererar dom hem till en.. skitbra

lotta2
0

Jag måste bara lägga till att jag såg en annons på Blocket  idag om Kittec ugnar som Tärn säljer just nu till ett mycket bra pris. Både hemleverans och sättmaterial och automatik ingår. Så kolla gärna in den ugnen också. Det är ju ett bra märke Kittec. Om jag skulle köpa ugn nu hade jag definitivt övervägt denna allvarligt. http://www.blocket.se/vi/9922127.htm?ca=20_s

LarsT
0

…så slapp jag ju göra reklam och bryta mot forumets regler, Lotta2…tack för det !…

Nu verkar det ju som att Agneta har spetsat in sig på en Rohde och i opartiskhetens namn, det är bra ugnar.

Alla tyska ugnar jag hitttills sett håller hög kvalitet. Rohde, Nabertherm, Padeltherm, Kittec, Pyrotec, du behöver inte vara rädd för att satsa på någon av dem. De konkurrerar alla med varandra och lånar ibland personal av varandra också, så det är inte mycket som skiljer dem åt mer än detaljer och priset när de väl hamnar hos svenska återförsäljare.

Angående begagnade ugnar så ringer folk ofta till mig och frågar efter begagnat. Tror inte att jag överdriver när jag säger att det är lätt att sälja begagnat. Bakåt sett i tiden har ugnar varit betydligt dyrare att köpa i Sverige vilket gör att man ibland ser annonser där folk begär orimligt mycket pengar i förhållande till nypriset numera. Så innan du bestämmer dig, kolla verkligen att du får ugn i förhållande till pris.

lotta2
0

Som Lars säger så är det hur lätt som helst att sälja en bra ugn. Första gången jag sålde en ugn och bytte upp mej i storlek var jag chockad av att telefonen ringde kl 7 på morgonen och det bara ringde under flera dagar. När jag sålde nästa ugn hade jag en mobil med telesvarare på… vis av erfarenheten…Slås bara av den gången då jag sålde en elektrisk drejskiva och det började ringa kvart i 6 på morgonen (såldes direkt via telefon) och det fortsatte sedan att  ringa  i ca 10 dagar…Sanslöst tryck på begagnat!!

Jag hade inte tänkt att göra "reklam" för någon här i forumet, men ett så pass bra pris på en ny ugn förtjänas väl att nämnas vem som än säljer den. :)