Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 6985 ggr
[rolnor]
0

lysterglasyr?

Är det någon av er som jobbat med lysterglasyrer? Har sett att någon (minns inte vem) hade fina hjärtan med silvrig yta som jag antar är lysterglasyr. Jag skulle vilja ha recept och bränningsinstruktioner!

Bregotta
0

Ja, det skulle jag med vilja ha.

Förra sommaren var jag på kurs i Spanien och den keramikern använde något som hon kallade "Luster" Blev som pärlemor på ljus blank glasyr. Hon sa att det var en lösning hon penslade på glasyren och sedan brände som en guldbränning  dvs till 800 grader. Det kunde man köpa i Spanien men är det någon som vet om det finns här? Jag har sökt på nätet men inte hittat något.

Ulle
0

Kan det kanske vara nåt som finns i glasfusing-sortimentet?

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Ulle
0

Eller i porslinsmåleri-branchen kanske?

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

LenaR
0

Det finns att köpa från Cebex! Säkert från andra leverantörer också.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Bregotta
0

Tack det skall jag genast kolla upp! Förlåt Rolnor - det känns som om jag stal din tråd lite!

Bregotta
0

#4 Förlåt en kanske dum fråga men vet du vad produkten heter? Sökte på Cebex hemsida men hittade inget, (den är lite bökig att söka på så…)

LenaR
0

De har så lite på nätet, och jag har inte deras katalog hemma. Men om du ringer så måste de ju genast veta vad du frågar efter!

poja
0

Man kan använda de lustrarna som finns inom porslinsmåleriet. Min pärlemorluster heter iris, märke Heareus. Penslas mkt tunnt utomhus, bränns i 780gr.

Bregotta
0

#7 och #8

Jepp, jag ringde Cebex, och de hade såklart! Tack så jättemkt för hjälpen! Rolnor förhoppningsvis kanske denna infon hjälper dig med!? I annat fall ber jag återigenom ursäkt för mitt "intrång" Skäms!

[rolnor]
0

Du hjälper ju mej bara! Tack!

Doriz
0

Jag blir nyfiken - någon som har en bild på hur det ser ut?

Ulla
0

Det var någon som nämnde Art4fun i en annan tråd. De säljer amerikanska glasyrer så dom borde väl ha lysterglasyrer?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulla
0

Nu har jag varit inne och kollat. Det finns en massa effektglasyrer men jag hittade inte någon enkel lysterglasyr. Eller också förstod jag inte vad allting var.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Bregotta
0

Här finns lite bilder på lyster glasyrer, Om man klickar på länken lite längre ner på sidan, "Lustre glaze images" och öppnar den filen, finns det fler.

[rolnor]
0

Jag skulle vilja ha en som ser helt ut som metal, som silver eller krom, har sett detta…

rakuLotta
0

Har en mugg jag köpt av en keramiker som har lysterglasyr på sig. Det är jättefint men svårt att fånga på bild tror jag. länken bregotta tipsade om syns det ju rätt bra på, men det ger ju ingen täckande effekt utan mera ett blänk, eller lite pärlemor effekt om man tittar på den i ljus.

#16. Silver tror jag inte du får av lusterglasyrer… är det luster glasyr som du sett som gått åt det silvriga hållet?

Redoxerna har ju en metallisk effekt. Den blå, azur,  får en metallisk silver lyster. Men du vill kanske få det på dina egna glasyrer? så att de lyser igenom..

LenaR
0

#16 Det låter som glansplatina? Det blir som en blank vit metall.

rakuLotta
0

#18. Är den täckande eller lyser glasyren igenom. (antar det sistnämnda, annars vore det ju onödigt att glasera, eller?)

LenaR
0

Glansguld och glansplatina är täckande, men det får blankhet/matthet av glasyren under.

Vill man ha det blankt metalliskt måste det ligga på en blank glasyr!

[rolnor]
0

Aha, blir nog dyrt att göra större föremål helt silvriga…

LenaR
0

Skrattande

Billigare än man tror dock, det är rätt drygt!

Jessika
0

Jag har sett lergodsglasyrer som blir helt blanka guld eller silver. Tror det var på Tärns hemsida.

Doriz
0

Tack för bilderna. Jag tror jag förstår lite mer hur det kan se ut, förmodar att det här är en sådan sak som inte gör sig rättvist på bild. Om "metallglasyr": när jag gick på en kvällskurs hade vi en rödaktig historia som blev som koppar. Den var mycket förlåtande dvs blev bra hur man än gjorde men färgade av sig något hysteriskt alltså innan den var bränd. När någon glaserade med den så fick vi andra täcka allt och ta betäckning för det var rent hysteriskt. När man sedan satte ugnen kunde man inte ta i något annat utan att tvätta sig mellan.Jag tror den var köpt på Cebex för därifrån kom alla andra gasyer och även leran.

LenaR
0

Doriz, det låter som att det inte fanns lera i glasyren. Om det inte finns någon lera fäster glasyren inte ordentligt på skärven, så då kan man knappt röra vid föremål utan att sätta fingeravtryck på allt..

Lite bentonit i nästa blandning borde lösa problemen!

KAKL
0

Låter som cebex färdigköpta aventurin en ("klassisk" glasyr)

hellekobbernagel
0

Lusterglaysyr eller äventurin - oj då hamnar jag på glada 80-talet. Vilket elände denna glayr kunde ge. Den rinnar iväg rätt fort. Men cebex och cerama har dessa. så hör med de.

Lusterglasyren har jag för mig kom till på 1700-talet i England.

Helle K Keramik Gotland
www.helle-k.com

hellekobbernagel
0

oj förlåt stavfelen. i "lysterglasyren"

Helle K Keramik Gotland
www.helle-k.com