Vad blev det nu?
Jag hade en massa gamla grejer som stått på en hylla i evigheter, tort men inte brännt. Så bestämde jag mig för att jag inte ville ha kvar dem längre utan krossade alltihop och kastade ner i en hink tillsammans med nyare stengodslera. Sen kom hjärnsläppet! Plötsligt fick jag för mig att en av skålarna kan ha varit av lergods men som hamnat på fel hylla. Den var en liten skål bland många andra och nu undrar jag: Vad blev det nu? Måste jag behandla all lera som lergods eller kan jag bränna det i stengodstemperatur i alla fall?
Om det var bara en lite skål skulle jag inte oroa mej, men du kan väl alltid göra ett prov som du ställer i en skål och provbränner???

Oh tack
Det där med "inte oroa sig" låter bra. Jag kör nog på det 
Vilka proportioner?
oj beror på hur mycket lergods det är i stengodset. Är det lite lite. kan det bog blit lite prickar i leran om leran blandas väl.
Helle K Keramik Gotland
www.helle-k.com

Jag såg en gång stengods som var "förorenat" av lergods, i bränt tillstånd hade det lergodset smält och det hade blivit små hål i skålarna. Som tur var hade inte något smält ner och förstört ugnen. Vet ej hur mycket lergods som det var eller om det inte var fördelat utan satt som klumpar men det fik mig att bli pillenoga då jag går från lergods till stengods. Är jag det minsta osäker blir det blandlera och blomkrukor som jag lergodsbränner.
det kanske inte blir mer än lava effekt om man inte bränner så högt.

Tack för hjälpen allihop.
Propotionerna var kanske 400g i tio kg. Nu är det mycket väl blandat hoppas jag, så som jag har ältat eländet. Jag provbränner nog nåt litet och ser hur det går, annars får det bli blommkrukor av alltihop.
Så nu har jag också lärt mej att vara noga. Sedan missödet är alla hyllor noga märkta och jag är jättenoga med att ställa allt på sin rätta plats. Trial and error blir det onekligen i början.
Varför har du både lergods och stengods leror?

Jag tror det är ok. Min verkstadskollega tömde en lergodsgjutning ut i stengodshinken. Det har gått bra med bränningarna och det var ändå en rejäl slatt.
Bra att provbränna med en skyddsplatta under.
Jag har också alla möjliga slags leror, stengods, lergods, fajance, porslin. Det beror ju på vad man ska göra.

# 10 I princip håller jag med dig. Jag är ju väldigt mycket för bruksföremål och då känns det som om stengods är det jag ska hålla på med. Och som du säger; behövs det kan man ju bränna i lägre temperatur för att få lergodskaraktär. Men jag fick en hel massa lergods, tok-gratis! Då var det lite svårt att tacka nej. Trots allt är det här min hobby och jag är glad att min familj låter mig hålla på fast det går åt en hel del pengar. Därför var det extra svårt att tacka nej till gratislera. För lergods är bättre än ingen lera alls.
Men nu provbränner jag en skål från lermixen. Ugnen är laddad och klar, skall igång i morgon bitti. Den allra första jag gör helt själv. Jag har redan pirr i magen och jag har inte ens startat den. Håll tummarna är ni snälla, det kan nog behövas.

Hoppas det går bra, håller tummarna.
Jag förstår att man sätter vissa begränsningar när man har elever och kurser. De flesta mindre skolor jag gått på har också haft bara stengods eller bara vit stengods och bara röd lergods så det är lätt att skilja på.
Som "min egen" som både gör bruks och skulptur skulle jag känna mig väldigt begränsad av att bara ha en slags lera. Jag väljer lera inför varje idé och det är väldigt olika vilken karaktär jag vill ha på den och vilka egenskaper den ska ha. Kanske i framtiden om jag snöar in på nåt att kag kan ha en slags lera ett tag…
10 11 Fast erkänn, när man jämför lergods- och stengodslera är de helt olika. Lergodsleran är överlägsen att dreja i! Så då är det ju synd att jobba i stengodslera om man bränner i lergodstemperatur?
Sen håller jag med om att det är synnerligen opraktiskt att ha båda sorter i verkstan. På väggen i vårat ugnsrum hänger några koppar som inte var helt och hållet i stengodslera…
Håller tummarna för lerblandningen!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Jag gillar verkligen att deja i stengods, har drejat i lergods men det är inte samma sak. Resultatet i drejat stengods blir så vackert klingande tunna skålar i högbrännt, glasyrerna är även de så vackra och levande tycker inte att jag hittat så fina i lergods men det blir bättre.
Jag vet inte om jag förstår varför du tycker det är synd, är det priset du tänker på då, 6.50 kostar stengods jag vet inte vad lergods kostar?
Men största orsaken är friheten och det är inte synd om den
när det är skröjat och klart har jag möjligheten att ändra mig, för att jag tycka att min rakuskulptur ska gå i högbränd järn och mitt fat i Raku eller tvärt om, detta händer ofta. Det har även varit mycket praktiskt för elverna att kunna ändra detta, missar de en lektion när vi tillverkar i grov charmotte så kan de ändå vara med och bränna Raku med föremål de har, fast det är med mindre charmotte.
Sen har eleverna fri tillgång till lokalen på fritiden när inte jag är där, det skulle innebära så mycket mer oro att inte veta om det mixat leror. Jag betalar hellre par kroner mer i kg än står med en felaktig ugn.
#14 Till Raku använder man ju stengodslera, för att inte råka bränna gods som sintrat redan i skröj.
Tycker du bättre om att dreja i stengodslera, Rozzy, så är det ju inget problem. Men de flesta (?) tycker nog att lergodsleran är skönare att arbeta med, som jag skrev i mitt inlägg.
Så gillar man lergodsglasyrer och -engober, med den färgskala man får och så, då missar man ju något om man använder stengodslera! 
Sintrar lergods?
Jag har både underglasyrer och engober till stengods är det stor skillnad på färgerna där?
Jag tror de flesta som arbetar med lergods gör det för engobernas skull. Jag tycker det är ordentlig skillnad på färgskalan! Mycket varmare färger i lågbränt. Och klarare.
Den varma beigevita ton man får med transparent lergodsglasyr på vit skärv har jag inte sett i stengodstemperatur. (Säger inte att det inte finns!) Det blir alltid lite gråare i högbränt?
Utom på porslin då! (Porsliiiiin….!)
Och faktiskt, lergods sintrar också, det har jag lärt mej här på iFokus. (Av Lars Tärn om jag inte minns fel?) Men termperaturintervallet för när det sintrar är så mycket snävare, så det är svårare att pricka!
Men titta i leverantörernas kataloger, där det står hur stor absorption godset har vid en viss temperatur. Det är inte alltid det skiljer mellan lergods och stengods.
Det är olika leror en del blir gräddigare, sen är det lite med matt och blank tycker jag det blir fint mad nått mitt i mellan. Men inget slår porslinets ton man kan man ju även göra en underglasyr av porslin…

En fråga från en okunnig när vi nu pratar om olika engober och glasyrer och dess färger.
Jag tycker att färgskalan på lergodsglasyrer och engober är vackrare än för stengods, åtminstonne när man som nybörjare sitter och tittar i företagens kataloger. Min fråga blir då: Kan man använda dem på stengodslera som bränns i lägre temperatur, eller måste det vara lergodslera? Är det bara temperaturen i ugnen som avgör vilka glasyrer och engober man kan ha eller är det även lerans sammansättning?
Det är bara temperaturen i ugnen som avgör vilka glasyrer och engober man kan ha!
För att vara övertydlig: om vi pratar lågbränt. I högbränt måste man ju ha stengodslera.
Så du kan göra precis som Rozzy säger och använda stengodslera till allt.

Tack! Då vet jag det.