Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1671 ggr
abbis
0

skit skit skit

Nu har ugnen pajat lagom till julrushen….fick tvinga upp den i maxtemp…som vanligt väntar man alldeles för länge att byta dom där förbaskade elementen…undrar hur allt ser ut efter 23 timmar….Tänk att man alltid glömmer bort hur det var förra året*L*

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

lotta2
0

Ja, är det inte typiskt att det alltid sker när man har som mest bråttom, eller en ugn som måste lyckas då kan man ge sej sjutton på att det mest underliga fel uppstår…

Ulla
0

Vilken otur! Hoppas du kan fixa ugnen så du hinner med allt du ska göra.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

L.A.E
0

Det var verkligen otur ! Julrush det kommer vi nog inte att ha .Dom har öppnat en ny butik har i stan vid vattnet. Hantverkhuset i Upperud har skaffat sig ett finnt läge i ett hus med 12 rum.De finns annars i dalsland också som är deras hemma bas.

abbis
0

jag såg annonsen….men kan ni få någon känning av det…ibland är det bra om det finns mer som drar folk till stan…#3 har aldrig sett att du talat om att du finns i dom lokala blaskorna..häng på  och dirigera ner dom till er…*L*

L.A.E
0

Vi jobbar på ett annat sätt än att annonsera.

abbis
0

#5…..Då blir jag nyfiken…vilket då nått som vi andra kan ha nytta av…Att få folk att hitta en är det svåraste som finns..

Har börjat slita ur elementen idag …är det någon som vet hur man drar om elledningar som är alldeles sönderbrända..dessa sitter i dörren och ger ner i en trumma från dörren till ugnen..man ser dock inte var dom tar vägen …det ser ut som ett spindelbo så det är lite svårt satt se på baksidan vart just den kabeln tar vägen..

något bra tips?

L.A.E
0

Det har blivit fin reklam genom att vi är med i konsthantverkarna i karlstad . Sedan har vi funnits i karlskoga mer än 50 år.Mor hon höll på sammtidigt med Ulla Viotti och några andra. Reklam är också att ha kurser om man vill. För våran del är det mycket utlandet  tyskland ,frankrike m.m. Att  annonsera här i denna stad kostar vi har 3 tidningar + 2 reklamtidningar  har  inte märkt någon ökning av kunder när vi har annonserat. Örebroarna orkar inte åka över de blåbergen. Men folk från kristinehamn och karlstad dom kommer ,allmänt folk från värmland.

abbis
0

trots 33 år i yrket skulle jag nog aldrig våga lita på mun mot mun metoden i marknadsföring..visst ,det är dyrt med marknadsföring men syns du inte finns du inte…och man bör nå den bredare publiken oxå

LarsT
0

Praktiskt är att ha det redskap elektriker använder när de drar tråd genom plaströr. En lång metallslinga med en ögla i ena änden att fästa de nya trådarna i. Har du tur kan du bara snurra ihop de gamla trådarna med nya och dra igenom. Men det är svårt att säga precis utan att ha sett ugnen. Det låter som John (är det Bodaugnen ?) har använt standardtråd istället för den dyrare, ofta vita, värmetåliga sort det egentligen skall vara.  

Men hörru, efter 33 år i yrket kan man tycka att din marknad skulle sköta sig av sig självt ? Märker du tydligt effekt av dina annonser ? Märker du tydligt motsatt effekt om du inte annonserar (eller har du inte provat ) ? 

Jag skulle snarare säga att det är just mun till munnarna man vill ha som kunder. Den bredare publiken tenderar att vara mycket den sort som backar om det är en tia dyrare än på varuhusets hyllor. Åtminstone ser det ofta ut så här nere på Österlen. Det är inte den lokala, bredare publiken man vill ha utan den smalare, riktigt intresserade, den som letar sig fram för egen maskin för att de själva vill. De kommer oftare från städer en bit bort än från grannbyn och de kommer just genom mun till mun.

Klart, det finns också de keramiker som satsar på den breda massan och lastar på tusentals grejer på borden, alla för en spottstyver, likadana … och de trivs kanske med att jobba på det sättet. De håller ju på på samma sätt, år efter år…?

Och det är också klart att mun till munnarna kanske är en långsammare metod, men när de väl börjar komma, fortsätter de, för att de är nöjda, gillar grejerna och dig för att de sprider detta vidare o.s.v.. Den bredare massan vill ha nåt extra, nån happening eller superspecialrabatt eller modevisning eller …och då tvingas man in i en reklam- och evenemangssnurra som Ica och Konsum med de eviga lapparna i brevlådan.

Som sagt, jag är inget reklamproffs, så rätta mig om jag har fel. Det är bara så jag har upplevt mina försök i "säljakonsthantverksbranschen".

LarsT
0

Ett tillägg:

Det var "säljakonsthantverksbranschen" det. Vad gäller det jag mest sysslar med just nu, alltså återförsäljarbranschen, har jag fyrdubblat omsättningen på fyra år, annonserat två ggr på blocket och i två första numren av en svensk konsthantverkstidning (0 resultat) totalt. Resten är enbart genom mun till mun, så där litar jag helt och fullt på den typen av "reklam". Men jag inser att det är svårare att synas bland mängden av keramiker så det är kanske inte en helt rättvis jämförelse …

Hanna--
0
abbis
0

Tack  tack lars du är en klippa ..det där med tråddragning har jag gjort i en villa  men då va det i plaströr..det du sa om att dra i en kabel med hjälp av den gamla kabeln  va en jättebra ide´…det är ganska tjocka kablar  och den är OK längre ner så den orkar nog med en dragning för det är cromaticen..

Ditt företag hade jag aldrig hittat om jag inte blivit medlem här*L*

Med tanke på hur många som klagar över dålig försäljning o att dom inte klarar sig på keramiken så är det nog ett hantverksfenomen att man tror man klarar sig på mun mot mun metoden…Om du inte har så stora krav och kan vänta 15 år på att få snurr på verksamheten då ska du inte marknadsföra dig…

Men trots all hjälp jag fått GRATIS av alla artiklar som tidningarna skrivit om mig så märker man skillnad om man slänger in en annons ..och jag har provat att köra utan annonsering under ett år det märktes skillnad…hade t.omfler  folk som sa-Vi trodde du hade flyttat!!!.

Och nu när vi skall lansera webbutiken så kan jag inte satsa så mycket pengar och hoppas att att svenska folket ska veta vem lilla jag är..Självklart finns det människor som struntar i reklam..men jag tror att fortfarande på syns du inte så finns du inte..

Jag har måttot att ha en artikel i lokalblaskan / år pga att folk inte skall glömma bort en …

cherie
0

Ja abbi.s ja instämmer i ditt skit skit.. för min ugn har oxå pajat, tur var att det var min sista bränning till Jul och den blev helt ok,,så jag har lite tid på mej nu att ta hand om den, var köper ni slingor eller var finns den billigaste kanthal tråden..min man är inne på att fixa det själv, sist handlade jag på cebex. när det var 20% på elementen, jag har en stor ugn 300l så det blir dyrt att köpa färdiga., så alla förslag på billigt byte av element mottages tacksamt..

abbis
0

Jag köper mina av Åke på "formhuset" .Det är halvapriset om man inte lindar själv…hans mejladress är ake.pettersson@karlsatd.se eller formhuset@spray.se .

Min egen ugn har jag precis bytt alla  elementen  själv i för första ggn. enstaka element har jag fixat men nu har jag gjort hela ugnen..problemet är väl att jag har inget kopplingsschema kvar och jag hittade lite konstiga lösningar som någon elektriker gjort pga att det saknats porslinskoppar.Jag tar i alla fall ner "min" elektriker för en inspektion då jag bytt en del kablar som va som papper..Konstigt att det inte blivit kortslutning*L* Köpte värmebeständig kabel på Brännpunkt i örebro samt porslinkopplingar eftersom en del va spräckta…Det är bra att ha ett kopplingsschema om man stöter på patrull…

pluppan
0

abbi, det brukar finnas kopplingsscheman att ladda ner från nätet, beror på vilket märke du har iochförsig men jag hittade till min gamla naber

abbis
0

tack pluppan…ska försöka hitta den till nästa gång…..

Idag provbrände jag …och den går upp på 6 timmar helt underbart…äntligen ordning på torpet