utomhus på vintern?
Hej!
Kan man göra något i keramik som håller utomhus på vintern? T ex en fågelfröautomat el dyl?
//Malin

Stengods funkar bra ute på vintern.

Jag har även gjort saker i lergods som har hållt här där vi bor, d v s i de vintrar eller vad man skall kalla det som numera råder på västkusten, men det är naturligtvis ett vågspel och bättre att satsa på stengods. I Köpenhamn kan man studera staden såsom den såg ut för ett antal hundra år sedan via hus som är byggda i lergods. Jag blev så förvånad över detta och frågade mannen på muséet hur det fungerar på vintern, de står alltså utomhus. Han visste inte. Jag tyckte dock att det var ett intressant tilltag att lägga så enormt mycket jobb på något och så välja lergods. Som jag uppfattade det är de gjorda för tämligen många år sedan men även då borde det funnits stengods …
Hej Doris #2 Jag håller med om att det är modigt att göra sådanna hus i lergods, men är de byggda med jämna väggar, luftigt så vatten kan tränga ut och ej byggda så man stängar in vatten samt leran innehåller chamott, så kan de säkert hålla ett tag. Sedan kan de vara gjorde af tegelstenslera som bränns lite högre temperatur. För i tiden var man också mera försigtig med sina grejer.
Helle K Keramik Gotland
www.helle-k.com

Tack snälla ni för svar. Nu ska jag testa :)
//Malin

Vad roligt, när jag läste Doriz' första kommentar trodde jag det gällde riktiga bostadshus…. Blev lite överraskad när jag såg speglingarna i vattnet och fattade att det var miniatyrer det handlade om! 
Borde man kunnat räkna ut att det var fråga om skulpturer kanske? 
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Mitt i köbenhavn blir det inte så svinkallt heller…

Å, jag trodde också att det var stora bostadshus. Men fina var de!

Husen är tillverkade av en dansk keramiker för många år sedan och visades då men sedan har de stått nerpackade och plockades upp för ett år sedan ungefär. En nu levande, tror den andra/andre som byggde dem har gått ur tiden, keramiker har restaurerat dem. De finns utanför Bymuseét i Köpenhamn. Går du gatan rakt ner förbi Tivoli och Tyco Brahe Planetariet så är du raskt där. Kan inte avhålla mig från att klämma in bild med and så ni får en uppfattning om att man måste vara bra liten för att kunna bo i dem.

haha…även jag trodde du menade riktiga stoora hus…vaddå tänkte jag…tehelstenshus i danmark är vanligt..hihihi
#8 10 Vad skönt att höra att det fanns fler som var lika… korttänkta! 
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.