Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1892 ggr
Lilja
0

Inbränning av ugn

Nu står jag i startgroparna för att sätta igång min ugn. Har koll på placering, utsug, säkerhetsavstånd och annat viktigt. Men har inte riktigt koll på de mer enkla sakerna. Plattengoben, ska konsistensen vara som vanlig engobe dvs. lös gröt? Käglorna vid inbränning hur ska de se ut efter bränning? Hur ser jag att allt är ok? Är en ny ugn så jag antar att inbränningen är viktig. Ska inbränning ske som skröj eller glasyrbränning? Har ni ett tips på bra artikel eller liknande för just dessa frågor eller kanske era bästa tips?

Lilja

Jessika
0

fick du inte med någon instruktion till ugnen?

i min instruktion till ugnen stod det att man skulle bränna till 1200 grader, men jag minns inte vilken takt det skulle gå i. (har inte boken här).

Om du inte fått någon instruktion till ugnen tycker jag att du ska höra av dig till säljaren.

Lilja
0

Jag har mer fått en teknisk beskrivning som är ganska kortfattad. Ska läsa igenom en gång till annars får jag ringa leverantören.

Bara längtar efter att få börja bränna på riktigt.

soleikeramik
0

hej på dig lycka till med ugnen, jag brukar kavla ut tunna lerplattor, som passar under mina saker, om glasyren rinner så kommer det ju bara på den plattan eller fatet, plattengobe blir överflödig. bra ide eller hur.

LenaR
0

Hej Lilja! Mina erfarenheter är:

• plattengoben blir jämnare om man lägger den tunt i flera lager, så jag har den vattnigare än glasyr
  • om du bränner till kägla 8, och har käglor 7-9 i ugnen, borde sjuan doppa nosen i plattan, åttan krökas halvvägs, nian vara rak
  • du ser att allt är okej genom att kolla käglorna - sätt in en uppsättning på varje hyllplan så du vet om ugnen bränner jämnt
  • inbränningen gör du som vanlig skröj-/glasyrbränning, samma temperaturuppgång osv

Lycka till!!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.