Att göra misstag
Att göra misstag som exempel stöta till ställmedlet så 2dl rinner ner i en glasyr hink .Det är första gången jag gjort CHOKLADPUDDING av en glasyr.Sleven står i hinken som flaggstång det ser inte klokt ut.

….ooops
lite svårt att fördela glasyren på keramiken när den är en pudding!
Misstag är jag bra på…Sista grejen jag lyckades (?) med var att jag lyckades missa ett kommatecken när jag skrev ner alla recept i min nya snygga receptbok…Och märkte inte det när jag blandade glasyren eftersom jag inte gör den så ofta. Och alltså blev det 10 ggr mer dolomit i glasyren än vanligt. 10 kg blandade jag dessutom och med 700 gr dyr färgkropp…Huu…Men det var väldigt intressant istället…om man nu vill ha en extremtorr glasyr. Kan ju tillägga att muggarna ur första ugnen åkte direkt till sopstationen… Jag såg nog mycket ställd ut innan jag fattade vad som hänt…
lite missar man kan skratta åt efteråt…
torkskiva går av på mitten mitt i torkställningen pga av att jag får svaj på den när jag ska dra ut den resultat grejer för ca 10 000 åt skogen…lärdom har lagt en hel platta /golv i varje lager
sättplatta i ugnen går av längst ner i botten vid en glasyrbränning av tyngden så rasar hela ugnen ihop på mitten..resultat grejer för 15-20 000 åt skogen…lärdom kolla sättplattor så det inte finns monsta spricka i dom..
Kompenstionskabel vänds fel pga av fel instruktioner från keramikexperterna …resultat en rätt ny naberugn smälte ihop som en degel..ny ugn tvingades inköpas mitt i högsäsongen..lärdom ha en bra försäkring med avbrottsskydd
Hade förvaring av lera i en gammal potatiskällare förut…det blev -30 grader och ett ton lera frös för mig..resultat leran blev kornig..lärdom ha en frostvakt!
får se om jag kommer p mer saker *L*
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Låter ganska jobbigt..

oj… nu blev det jobbigt…

Jobbigt när man tar i nyglasetade föremål (vita) med annan färg på fingrarna (glömt skölja händerna!!) eller om man "råker" sätta nageln i nån t ex kanna man jobbat jättemycket med.. eller "råkar stöta till nåt så det ramlar i golvet.. konstigt att jag tycker det är värre att förstöra sånt som inte är bränt..?

Jag tycker det är skitjobbigt när man står och blandar glasyrer och nån kommer och hällsar på mitt i eller telefonen ringer… jag vet inte hur många gånger jag tappat bort mig mitt i reseptet:/