Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 4899 ggr
Freja15
0

Vad väger lera?

Jag ska göra ett antal vävtyngder och de ska vid färdigt skick väga 450-500 gram styck. Vad ska då den blöta lerklumpen väga då jag börjar mitt arbete? Jag ska använda stengodslera med chamotte.

Finns det någon här som vet?

Ulla
0

Några prover för att mäta hur många procent av vikten som försvinner vid bränningen kanske? Eller tar det för lång tid att göra?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Freja15
0

Glad

Jag har redan tänkt tanken, men jag tänkte om någon annan visste.

LenaR
0

Kul fråga! Tala gärna om vad du kommer fram till, Eva!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

pyromanen
0

har du inte något färdigbränt som du vet hur mycket lera du använde till?

Elta
0

Kan man inte räkna som man gör med krympningen? Vet man att leran krymper 10-12% i bränningen så kanske man kan räkna lika mycket på vikten? Jag är kanske helt ute och cyklar men den tanken dök upp när jag läste tråden.

Wabisabi
0

Väger man upp 1 kg lera så kan ju slutvikten ändå bli olika beroende på hur mycket vatten det fanns i från början. Mjuk lera innehåller ju mer vatten än hård. Fast om inte vikten behöver vara exakt på grammet så spelar det kanske inte så stor roll.

pyromanen
0

hmm.. mina muggar som jag vet jag använt 370 gram lera till… har tappat ca 1/3 av sin vikt efter bränning. Det är i alla fall betydligt mer än krympningen…

[rolnor]
0

Intressant.

Freja15
0

Ni får vänta ett tag med svar från mig hur det blev eftersom jag står mitt upp i annan produktion just nu. Om några veckor ska jag ta mig an dessa vävtyngder Glad

Men tack alla för era glada tillrop!