Vad väger lera?
Jag ska göra ett antal vävtyngder och de ska vid färdigt skick väga 450-500 gram styck. Vad ska då den blöta lerklumpen väga då jag börjar mitt arbete? Jag ska använda stengodslera med chamotte.
Finns det någon här som vet?
Några prover för att mäta hur många procent av vikten som försvinner vid bränningen kanske? Eller tar det för lång tid att göra?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Nä 
Jag har redan tänkt tanken, men jag tänkte om någon annan visste.
Kul fråga! Tala gärna om vad du kommer fram till, Eva!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
har du inte något färdigbränt som du vet hur mycket lera du använde till?

Kan man inte räkna som man gör med krympningen? Vet man att leran krymper 10-12% i bränningen så kanske man kan räkna lika mycket på vikten? Jag är kanske helt ute och cyklar men den tanken dök upp när jag läste tråden.
Väger man upp 1 kg lera så kan ju slutvikten ändå bli olika beroende på hur mycket vatten det fanns i från början. Mjuk lera innehåller ju mer vatten än hård. Fast om inte vikten behöver vara exakt på grammet så spelar det kanske inte så stor roll.
hmm.. mina muggar som jag vet jag använt 370 gram lera till… har tappat ca 1/3 av sin vikt efter bränning. Det är i alla fall betydligt mer än krympningen…
Intressant.
Ni får vänta ett tag med svar från mig hur det blev eftersom jag står mitt upp i annan produktion just nu. Om några veckor ska jag ta mig an dessa vävtyngder 
Men tack alla för era glada tillrop!