Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 2648 ggr
Glaze
0

Dekorera, men hur?!

Hej!

Jag vill dekorera med oxid under glasyr. Ska jag då dekorera på oxiden innan skröj eller efter?

Jag vill också göra ett lite tjockare mönster under glasyren. Använder man då bäst bollspruta,löst slicker och oxid eller hur ska jag gå till väga?

Hur får jag skarpast och snyggast mönster om jag bara vill att leran ska skapa mönstret? JAg har använt mig av textillim som jag låtit torka för att sedan doppa i glasyren och sen dregit bort limmet. Men det kanske finns bättre sätt?!

Skrattande

Grodan77
0

Dekorera innan skröj, håller bäst då. skarpa kanter blir det med tidningspapper som du fuktar lite så det stannar under dekoreringen eller målartape. Lycka till!

drejat11
0

Hej

Min erfarenhet av att ha testat både att måla med oxider och färgkroppar på läderhård och även skröjad lera är att det väldigt lätt svärtar av sig när man skall doppglasera. Bäst resultat får man om man har  möjlighet att sprutglasera ovan det nymålade (på skröjbränt).

Själv tycker jag bäst om att blanda oxiden/färgkroppen med lite glecerin och måla OVANPÅ glasyren. Då blir det skarpa linjer.

Gör ett par olika provplattor och testa lite själv för att se hur det fungerar för dig.

Wabisabi
0

Det finns avdragsvax att köpa och även en annan typ av vax som man inte tar bort utan den försvinner i bränningen.

"2 Har aldrig hört talas om glecerin men det låter ju som något braGlad Var kan man köpa det och vad innebär lite?

LenaR
0

Glycerin köper man på apoteket! Glad Mycket billigare än de medium leverantörerna säljer. Tyst

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Glaze
0

Hej!

Tack för svar! Jag skulle köpa glycerin på apoteket men de hade bara glycerol och det verkade inte vara det jag sökte så jag har beställt dyrt istället.

Glad

LenaR
0

Jooo, det är samma sak! Det är bara olika namn!

Det man köper från leverantörerna är speciellt för keramik, så det är säkert aningen bättre, men glycerin/glycerol är alldeles utmärkt.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.