Lerkransfrågor
Jag har skaffat en begagnad lerkran för att förhoppningsvis spara mina handleder lite.
Nu ska jag hitta en bra plats för den i verkstaden och undrar vad man ska tänka på. Ska förmodligen snickra ihop någon bänka och funderar på vilken höjd den bör ha och om den behöver vara väldigt stabil.
Sedan undrar jag hur långt utrymme man behöver där korven kommer ut. Gissar att man tar ut en bit åt gången, eller skär man av i lagom bitar för varje sak som ska drejas?
Är det något mer man bör tänka på?
Tacksam för goda råd.
Bra tråd Lena Stina. För jag ska också skaffa en lerkran.
För att slippa älta gammal lera. Ekonomiskt bra för det går att ta reda på varenda spill som blir.
Tar gärna råd också.

Stadigt bord behövs för den e tung. Jag har min fastbultad också, så den står still. En meter fri yta efteråt skulle jag tycka räcker. Min står på 90 cm hög bänk o det känns lagom. Då kan jag hänga mig på armen o få kraft. Däremot om du har trångt så måste bordet inte vara så djupt. Men lite yta för den lera som ska ner i kranen e bra också.
#1 Vanja. Du kan slänga rätt mkt lerspill innan du tjänar ihop lerkranen ;-) men den underlättar o gör att man producerar mer eftersom man inte drar sig för att knåda.
Tack för snabbt svar.
Jo, jag har ganska trångt så man vill ju inte ta onödigt mycket plats till den. Min man föreslog att göra ett bord med låsbara hjul och fällbar skiva där korven kommer, så kan man rulla in den i ett hörn när den inte används. Kanske kan funka?
#1 Vanja. Som jag förstår är det inte ekonomiskt försvarbart att skaffa en för spill som du skriver Vävra, men som jag fattar kan man spara en hel del tid genom att slippa vägningen av leran och istället mäta den bit man behöver. Tid är pengar
.
Dessutom skaffar jag en nu innan jag får ont i handlederna för att kunna hålla på så länge som möjligt, och det är ju ett värde det också.
Sedan tänkte jag så här att andrahandsvärdet verkar ligga relativt högt, så man kan säkert sälja den efter några år utan att förlora jättemycket pengar.
#2 #3 Ok, det dröjer nog. Men det viktigaste är att slippa älta. Orkar inte knåda. Tål välldigt lite belastning. p.g.a sjukdom.
# 4 Vanja, jag menar att det behöver ju inte kosta så mycket pengar om man ser det som en pengaplacering under ett antal år. Ha pengarna i lerkranen istället för på banken.
Eftersom det verkar finnas få begagnade och de som finns är relativt dyra kan man nog räkna med att få igen mycket av pengarna när man en dag säljer den igen.
Får man dessutom tag på en begagnad blir ju inte värdeminskningen så stor, och då kan man ha glädje av den i flera år utan att det kostar jättemycket, men det vet man ju inte säkert förrän efteråt.
Det verkar vara hög kvalitet på den, och somliga tuffar visst i mer än 30 år har jag hört.
#5 Jag förstår.Helt rätt.

Vagn med låsbara hjul kan säkert funka, men tänk på att den behöver vara stabil. Lerkvarn är underbart!