lera med järnfläckar
skulle vilja jobba med en lera med järnfläckar i men har upplevt att det alltid blir så mycket krångel.Har ni några goda tips därute?
Jag vill ha stengodslera.
Hej! Vad är det du upplever som krångel? Lägger du in järnoxid i vit lera eller tar lera som har järn i sig….Det blir ju reaktioner med glasyren men det kan man uppfatta olika, fula och vackra…
Krångel? Absolut inte! Vi använder en sådan lera. Specialbeställd från Tyskland efter eget önskemål. Grymt bra drejegenskaper, vacker skärv vid saltglasering och enligt kollegor som provat, toppen till alla möjliga glasyrer. Krävs att man köper minst två ton, men man kan ju gå ihop några stycken…Dessutom billigare än alla andra leverantörer på marknaden!!!
#2 Vad är det för kilopris och var ligger frakten på? Har du några mellanhänder eller handlar du direkt…Jag tar gärna hem 2 ton om det är bra priser.
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Det är en lerkompis till mig som driver ett importfötertag. För min senaste beställning fick jag betala 6.00:- +moms, detta för min egen lera, standardlera billigare. Leverans till Höganäs. Därefter egen frakt. Om vi blir riktigt många som knyter an till detta mycket gemytliga företag kan vi nog åtnjuta väldigt bra priser i framtiden. Nån som vill hänga på?…
Nu börjar det närma sig reklam.
Ni kan väl kontakta varandra via meddelandefunktionen så slipper vi prisdiskussionerna i forumet.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Bra Ulla! Ber om ursäkt! Det var inte min avsikt med det senaste inlägget!

Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
järnfläckar eller lava lera? Bränner man reducerande så e det effektfullt med att knåda in en nypa järnpulver i leran. lavalera rinner prickarna ner medan järnet blir som lite störrer fasta fläckar. effektfullt med minimal ansträngning.. inget krångel förutom att få tag på järnspån. kanske någon verkstad som har filspån man kan få
Hur gick det? Var det några som slog sig ihop och köpte lera?

Här på i fokus finns det länkar till försäljare som levererar sådan lera.
ska bara meddela sen men..att det blev inget krångel.Jag var rädd för glasyrkrångel.Mest intressant blev det på mörka glasyrer då fläckarna flussar lite och där blir det blankare.