kakelugn?
Någon som gjort en egen kakelugn?
(menar inte plcokat ner en gammal o satt upp den igen, utan gjort den helt från noll)
Någon som känner till bra byggbeskrivning?
Har googlat och hittar en massa omtala av denhär Cronstredt och hans kompis som gjorde den revolutionerande nya effektiva varianten på sent 1700-tal med rökgångar som inte bara gick rakt ut…
hittar också en massa om att plocka ner o sätta upp antika kakelugnar,men inget om hur man gör en…
Någon som har tips?
(ja, det är alltså så att jag i ganska många år haft en idé om at någon gång i livet ska jag göra en kakelugn.. o det känns som det snart är dags
)
Krävs väl formar att gjuta/forma leran i? Spännande idè!
Det finns en keramiker som heter Annika Svensson som gör helt fantastiska kakelugnar!! Vet tyvärr inte hur man lägger in en klickbar mailadress men här är adressen till hennes hemsida
Jag gjorde länken klickbar. Det är bara att markera den och sedan klicka på länken i menyraden ovanför skrivfältet. Då får man fram en ruta där man fyller i adressen. Lätt som en plätt.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Det var dom mest överjävligt läckra ugnar, svindyra förmodar jag?

Jag var och kikade på hennes utställning i Falkenberg i våras. Jag kommer inte ihåg vad dom kostade men hon levererar dem monterade och så att säga färdiga att elda i. Har för mig någonstans runt 70 000 - 100 000 men är mycket osäker. Jag uppfattade att hon gör en 3 D modell, i skala av såväl rummet som den tänkta kakelugnen, och anpassar utseendet på kakelugnen efter rummet där den skall placeras och naturligtvis något efter kundens önsekmål. På utställlningen fanns en fantastisk med ekblad och ekollon som jag blev förälskad i.
Tack Ulla
#5 Du minns rätt! Jag var också och kollade på utställningen i Falkenberg och de lite mindre kostar runt 70 000 och de lite större 100 000 kr. Hon gör dem på beställning, hon har bl a gjort en till Göran Persson och Anitra Steen om nu någon är intresserad av lite allmänt skvaller
Hade man pengar så…
bosse o anneli hultman i yngsjö gör kakelugnar.
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Vilka ugnar… Undrar vad min bostadsrättsförening skulle säga om den standardhöjningen på lägenheten? 
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.