Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 2854 ggr
Rozzy
0

Pepparkaksdröm

Jag letar efter den ultimata pepparkaks känslan.

Även den vita kristyren!…lite uppstickande relief.

Sen beror det ju lite på leror, hittar man en snygg sådan är det bara att knapra i sig…det var ju många här med förkärlek för bakning. Har mixtrat en hel del, men det kan vara bra att få lite hjälp är 100% nöjd…vad tycker ni?

Så snälla hjälp mig det är för elevernas skull!

utbildadkeramiker
0

Rödlera o vit engobe som är lite tjockare?

utbildadkeramiker
0

bränn lite högre så får du mörkare färg på rödleran. Fråga leverantören så du får en som blir mörk i tonen.

Rozzy
0

Jag glömde säga att jag jobbar med stengods.

Jag har testat att bränna som du säger  lite mitimellan på olika tider men lyckas inte få en bra ton på leran, det ser ut som pepparkaksdeg i färgen. Jg har tex Provat en röd lera som bränner till fläder och provar en röd som bränner till mörkbrun och låtit dem gå lite lägre så det ska bli lite mitt i mellan.

Jag behöver tipps på en snygg lera.

Smart med tjockare engobe…

Sagakeramik
0

Lars Tärn har en massa snygga röda leror, de varierar lite i ton beroende på hur högt man bränner dom. Ring och hör med honom:)

Vavrakeramik
0

Cebex CS310 - jag bränner till ca 1260 grader. Då blir den lite mörkare än bild i katalog.

Rozzy
0

Tack!

Freja15
0

Ett bra redskap till att lägga på engobe är en gammaldags bollspruta, en sån där man sprutade med i örat förr i tiden. Då blir det en riktig kristyrkänsla. Bollsprutor kanske du hittar på apoteket, fråga dem.

Keraleij
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har svampat på en mörk svartbrun engobe över rödbrännande lera. Sedan använt tjock vit engobe i bollspruta, precis som #7 föreslår.

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Rozzy
0

Vilke underbart hus! Vilken lera har du i botten?

Tack för tipset med bollspruta det hade jag glömt av, det är ju en sån som finns för att rensa öronen Tyst med.

Keraleij
0

Det bör ha varit RSG (lergods) från tidigare Mineral Dunit (det var några år sedan jag gjorde pepparkakshuset). Det borde funka med i stort sett vilken rödbrännande lera som helst, även stengods.

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se