Webshoppar
Kan ni som har en onlineshop ge lite råd till oss som vill skaffa en webshop. Det finns en uppsjö med olika firmor som erbjuder webshoppar och i olika prisklasser. Men om man vill börja lite försiktigt med mer unika föremål vad ska man tänka på angående Valuta, språk, frakter, betalning med kort, tips om bra siter o.s.v. Hur gjorde ni!
Jag vill också gärna ha råd och tips från den som har webshop!
Vi i verkstan har pratat länge om att starta en, så vi har tänkt en del, men inte kommit till skott.
Själv tänker jag på en webbshop mest som ett komplement till annan verksamhet. Jag skulle själv aldrig köpa konst eller konsthantverk över nätet utan att ha sett objekten i verkligheten.
Så jag tror inte man hittar kunder den vägen. Men för de kunder som behöver extra betänketid (såna som jag) eller som ska komplettera är webshop säkert bra.
Bär sej en webshop? Hur gör man en webshop som tar kort?
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

hej,
jag började lite smått på en (amerikansk) webbshop som heter Etsy, www.etsy.com
men tycker inte att det är så jättepassande för keramik… har sålt lite screentryckta textil-grejer därifrån, men aldrig nån keramik. jag vet att en del andra säljer mycket keramik därifrån, så det funkar ju för vissa… men jag har inte riktigt kommit igång med det därifrån än.
annars kan jag rekommendera den sidan, det är ju mest folk från nord america som använder den, men jag känner folk från lite här o var i världen som använder den. det betalas smidigast genom PayPal, det funkar jättebra.
det är gratis att ha en sida (shop) där, man betalar bara 20cents (inte ens 2kr) för varje grej man lägger upp till salu, så det är ju bra.
annars har någon rekommenderat Big Kartell, som jag tror är svenskt?
lycka till!
ester
Har ingen webbshop, men säljer lite grann via nätet. Mest mindre saker. Större saker är oftast till kunder som tidigare känner till mig.
Det behövs ju ingen regelrätt webbshop för att visa sina saker med bild och pris -eller hur? Beställning via mail eller tel och så kan man ju skicka mot postförskott för att vara på den säkra sidan.
Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se
Varför inte lägga ut saker på tradera och andra auktionssajter så slipper ni omkostnaderna som är rätt höga.Där kan man oxå känna av lite om ens saker är attraktiva*L*
Med webbshop bör man annonsera i designtidningar och andra tidningar som ges ut i hela sverige.Kostar som minst 6000:-/ annons och det minsta man bör köpa är 4 annonser per paket i varje tidning x ett antal tidningar och rätt frekvent.
Man är nog lite naiv om man tror att folk hittar en i cyberrymden utan marknadsföring..(egen erfarenhet)
#3Visst du kan ta beställningar via din hemsida men det är inte lika mångar som köper på det viset man vill ju ha volym .Då ska kunden vara 100% säker på vem man har att göra med.I en webbshop kan du ha säkerhetslösningar för korthantering och annat!Du får även ut orderbekräftelser som kund!Postförskott är det ingen som vill betala för, för då tillkommer det utöver frakten ganska mycket till! Man har svårt att lägga lika mycket fraktkostnader på en vara som varan kostar!
köper ni en webbshoplösning kolla kontraktet så att du inte låser dig för flera år och att du kan säga upp det på rimlig tid.
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Jag får mail från kunder som hittat till min hemsida, senast igår faktiskt.
Sidan är hur statisk som helst vilket i websammanhang är helt förkastligt. Jag annonserar aldrig…
Men jag har inte min största försäljning på nätet så det som ramlar in via min hemsida är inget jag kan luta mig mot.
Hur skulle det vara med en blogg istället?
Jag brukar googla på saker jag vill köpa och sedan rikta in mig på resultat på bloggar. Då kan man om man har tur få tag på kunder som redan köpt varan och kan berätta vad de tyckte.
Det var så jag hittade till en av mina alster som en tjej lagt upp på sin blogg!
Jag tror att keramiker Karin Eriksson har en egen blogg, den ramlar jag in på ibland och det är kul att se bilder från hennes tillverkning och hennes färdiga alster. Då blir i alla fall jag sugen på att handla!
Lycka till med försäljningen!
En textilkonstnär som jag känner har en webbshop genom e-butik.se, vilket hon är väldigt nöjd med. Hon designade sidan själv och de "kodade" den. De kan också hjälpa en med designen om man vill.
Det finns ju en svensk version av etsys också, signerat.se. Det billigaste alternativet för försäljning hos dem är en engångsavgifte på 350 kr / mån, sedan 35 kr /mån + 25% av produktens pris. Då behöver man inte göra någon egen e-shop, utan lägger in hur många produkter man vill i deras. Man får ju viss skjuts med marknadsföringen då, och samtidigt kan ens egna grejer förstås dränkas bland de andra… Fast än så länge tycker jag att det är en överskådlig och "lättbrowsad" sajt.

Vill tacka för alla goda råd. Det gäller att tänka till och hela vägen från marknadsföring till leverans.
Signerat.se är en sådan webshop.