Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutställningargallerierkeramiker
Läst 2349 ggr
zzaga
0

Vad kostar det?

Jag har blivit erbjuden att ställa ut på ett galleri i sthlm. De vill ha 3000:-/vecka plus 20% i provision.

Är det rimligt? Vad brukar man betala?

LarsT
0

Är du ensam utställare ? Annars är det en suverän försörjningsidé att ta in 5 samtidiga utställare som då ger en månadsinkomst på 60 000. De ggr jag ställt ut delar man på annons och trycksak + 40-50 % i provision på faktiskt sålda grejer. Spontant tycker jag det låter dyrt med det upplägget. Har du räknat på hur mycket du måste sälja för i veckan om det ska gå +- 0 med resa ToR ?

zzaga
0

Ja jag är ensam.

Jag tycker också det låter dyrt:/

LarsT
0

Men ställa ut på galleri det gör man väl mest för att få en fjäder i hatten och en extra rad i CV:t ….så då kanske man får se det som reklam, mer än en inkomstkälla. Vill du verkligen ge dig in i utställningsvärlden så får man kanske räkna med att betala för det, särskilt de första åren. Förmodligen är det en normal siffra i Stockholm, annars hade de väl inte kunnat hålla på ? Har vi ingen lokalare som vet hur prisläget är däruppe i obygden ?

LenaR
0

Ja, vad ska jag säga? Det låter helt normalt i mina öron…? Tyckte ni det lät som ockergallerist eller…?

Skrattande

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

abbis
0

50% iprovision har jag hört…så 20% är billigt

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

zzaga
0

Eller, jag vet inte riktigt vad jag ska tycka. har som sagt ingen erfarenhet av hur mycket det brukar eller "ska" kosta:)

LarsT
0

20 % är ju lite, men det är de fasta 3000:- jag reagerar lite över. Ställer man ut t.ex. under 3 veckor så kostar det ju 9000:- vare sig man säljer eller inte. Det motsvaras av 18000:- på ett ställe med 50 % provision. Med sjyssta Stockholmspriser blir det inte så många grejer men det beror ju på hur känt och välbesökt galleriet är om det ska gå ihop. Lägg till omkostnader för resor o.dyl. och det närmar sig snabbt 30-40 000:- i försäljning för att det ska vara en knappt rimlig ekonomisk affär. Men som sagt, det är inte för att tjäna pengar man ställer ut, speciellt inte i början av en "karriär".

Hade jag varit i dina skor zzaga, hade jag hellre lagt pengarna på du-vet-vad ute på gården. Det är en investering som kan ge mycket roligare feedback än en utställning. Men det är bara mitt tycke det. Har aldrig gillat utställningsvärlden ….

zzaga
0

Jo, jag tror jag väntar lite. Kanske senare. Den där andra grejen är mer spännande:D

LenaR
0

Nu blev man nyfiken…

zzaga
0

Jupp , det kan man bli:D

avalon
0

Jag som hade sett fram emot att få åka till sthlm o se dina grejer !! Skåne är lite längre…

lotta2
0

Får jag slå ett slag för gallerier utan hög avgift och med  mindre provisioner såsom kommunala gallerier och andra sådana ställen? Man kan också ställa ut på en del företag och man når faktiskt en hel del folk på det sättet också. Mer än man tror. Och man får vana, vilket i början på ens karriär kan var trevligt.

Kom igen nu folk, fler bra tips på vad man kan ställa ut?

zzaga
0

11

En dag kommer jag upp (jag har lovat mina ga. klasskamrater det för fem år sedan;).

LenaR
0

Man kan ringa runt till Lansdtingen och höra efter vad de har för utställningslokaler.