Brons Glasyr
Hej!
Jag har gjort lite glasyrprover och försökt få fram en bra brons eller metall glasyr. Har ni några tips- recept eller ideer hur man på bästa sätt kan gå till väga för att få fram en sådan glasyr. . . eller ni kanske vet någon bra sida man kan gå ut på och läsa om dessa glasyrer. . . de jag försökt få till blir rent ut sagt skit. . .
Tack på förhand
Såg ett recept här för nåt år sen, har för mej att det var en massa oxid i den, mangan om jag inte minns fel?

Ja precis! Det finns en glasyr som Elorion här på forumet delat med sig receptet på. Hon kallar den "trollguld" och i denna tråden hittar du recepet en bit ner i inläggen, nr 13 tror jag det var. Jag har prövat den och den blir jättefin!
Cerama\cebexs bronsglasyr blir riktigt bra om du inte vill blanda själv, den är rinnig som sjutton så det är bäst att bara köra insida med den.

Trollguld har jag också testat. Den funkar fint men ligger den tjockt är även den rinnig.
Sen finns det även en redox som Lars Tärn säljer som heter messing. Tar man den på en gulbrännande/rödbrännande leraså blir den oxå bronsfärgad. Jätte fin e den. Men det är ju en köpevariant då förstås….
Det är ju det att man väldigt gärna vill pröva å blanda själv. Hittade ett nytt recept igår med rödlera ska pröva den.
Jag använder mig mest stengods lera. . Min upplevelse är att de blir lite för sötiga och färgar av sej när det är för mkt oxider i. jag skulle vilja att den blev blank. . .
har prövat ett recept som är liknande det någon tipsar om som finns med i en annan tråd.
Ni ska ha tack för tipsen. :-)