Brännproffsen,se hit...
Nu håller jag på att bränna min ugn efter elementbyte och den står på 1086 grader nu. Den har stigit 63 grader på exakt en timme nu! Är inte det lite lite?! Ska upp i 1260 och den har redan gått i 9 timmar nu. Jag vill helst rabbla upp alla fula ord jag bara kommer på men jag besparar er den långa harang! Hur många grader brukar ni köra upp ugnen på i timmen efter sådär 6-700 grader? Jag förstår att det skiljer och är väldigt individuellt men på en höft. Ju högre ugnen kommer nu desto saktare går det. Och ja, jag bränner med synbara käglor så jag ser skillnad på automatik och aktuell temp i ugnen.
Hur ser din kurva ut som du har lagt in för bränning?
Louise
Bra mycket snabbare än din iaf… Jag tror utan att ha pappren här ( och bara använda mitt svaga minne) att min ugn på 223 l att den i ok skick går ca 125-150 gr i timmen till ca 1100 då den stannar av och går långsammare mellan 60-100 gr i timmen till max.
jag vill minnas att du brännde max efter 600 grader eller hur Petra? Det ovanstående är också när jag kör med min gamla automatik.

Upp till 550 kör den 150 grader i timmen och när den nått dit 200 grader i timmen. Det låter ju mycket men jag antar att det liksom ska gå så fort det går efter 550. 30 min utjämning. Har ställt in automatiken efter ett basprogram som var till den med glasyrbränning. Automatiken är också ny!
Jo, man programerar ju ofta in ett högre tal än vad som ugnen klarar av såp får den gå så fort den kan. Det är så olika på olika ugnar hur fort dom klarar av att rusa uppåt, vissa stånkar och stönar ( som min 223 l ) medans min andra gamla Naber med nya element kör för fort…

Min 160 liters toppmatade tar jag upp till 600 på 3 timmar styrt. Full effekt till 1100 tar sen ca 1 timme till. De sista 150 graderna styr jag ner till en timme så att käglan stämmer med gradtalet. Totalt alltså 5 timmar till topptemp. Detta med fräscha element och mindre grejer i ugnen så att de tål behandlingen. Snabbare än så brukar jag inte bry mig om att ta upp den, det är ingen större mening.
Det är också en modernt isolerad ugn på 11 kW. Äldre frontmatade tar normalt kanske 10 timmar på sig totalt, typ.
Din ugns 63 gr/tim i slutet av bränningen sådär är inte en omöjlig siffra för en sådan äldre ugn, kanske med något för liten effekt. Speciellt om du har mycket gods i ugnen, då ökar tiden snabbt.
Hav tålamod !
Personligen kör jag 80 grader per timme upp till 200 grader bara för att sakta men säkert få ut allt vatten ur godset. efter 200 grader går jag 100 grader i timmen upp till 1260 grader med en utjämning på en halv timme. Det är naturligtvis personligt hur man gör och olika glasyrer kräver olika bränningar så som blank, matt, fältspat, tjock, tunt osv.
Men, för att se hur en ugn bränner kan man göra en bränning upp till topptemperatur på maxfart, utan saker i, och sen låta den gå ner till rumstemperatur. Avläsa varje halvtimme, timme eller så ofta man vill för att se hur ugnens kapacitet är och på så sätt se hur man kan göra olika brännkurvor i enlighet med ugnen.
Louise

Om man skulle vilja öka effekten på ugnen, hur gör man då då? Min är på 10kW och är väl en 180-200 liter. En scandia ovnen S-180. Jag tycker att andra ugnar i samma storlek ofta verkar ligga runt 15kW? Eller har jag helt fel. Man kanske bara kan köra den kW som ugnen är gjord för?
Och tack för era svar:)
Jag kör glasyr bränningen för fullt från 0 till topptemp med en utjämning på 30 min…aldrig haft några större problem med varken färdiga glasyrer eller egna blandningar.
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Har förresten en fråga till angående temperaturvärdena på käglorna. Eftersom ugnen går saktare upp i temp så borde rimligtvis kägla 8 som jag kör efter visa en lägre temp än vad jag tänkte bränna till, alltså när den böjt sig. Detta kan ju påverka glasyrer som ska brännas i tex1260. Kägla 8 ska ju vid 60 gradersfalltemp visa 1249 grader. Sitter med Cebex katalog där det står två angivna falltemper per kägla beroende på hur snabbt ugnen bränner upp till önskad temp. Stämmer detta? Hoppas nån kan svara!!!:) Tar jag för seriöst på detta kanske? Men jag är sådan att jag vill liksom veta helt och fullt ut. Har man blivit ett teknik freak helt plötsligt?!
Ja, det är ju helt rätt. Käglorna visar ju värmearbetet i ugnen och inte temperaturen på automatiken. Så beroende på tiden och hastigheten så smälter dom ut vid olika temperatur. Så om man vet vilken fart upp ugnen har så är det ju lättare att läsa rätt i tabellerna. Jag tycker detta är jätteviktig info och bränner sällan utan käglor.

Nuhar kägla 8 vikt sig, automatiken visar 1225 grader, noterat, och det tog exakt 12 timmar. Satte på utjämning 30 min och går nu och väntar på att utjämningen ska slå av så jag kan se hur fort ugnen kallnar de första 100 graderna. Så temperaturgivaren diffar alltså på runt 40 grader. Är det som det ska? Ska käglan ha fallit redan när utjämningen börjar eller ska den göra det under utjämningen. När ni kör till kägla 8 kör ni den i botten eller hur gör ni?

För att kägla 8:s värde ska stämma ska spetsen ligga parallellt med ugnsplattan. Om du efter en utjämning har en kägla som ligger mer än så har du också utsatt leran för mer värmearbete. Rätteligen ska du isåfall börja utjämningen innan spetsen har vikt sig färdigt och avsluta den innan spetsen pekar neråt plattan. Och visst är det viktigt med käglan, men det är bara vissa glasyrer som är sådär extremt petnoga med tempen. Oftast finns det lite spelrum upp och ner.

Förresten, hade vi inte din ugn uppe innan ? 10 kW på 180 liter är lite lite klös. Antingen kortar du av trådarna eller så måste det till nya element med lite tjockare tråd som då ger högre effekt.
Enligt ditt inlägg nr 3 har du ju styrt ner ugnen till att bara gå upp med 150 resp. 200 i timmen, förstår jag det rätt ? Isåfall kommer det ju att ta längre tid, självklart. Gör som Abbi istället, kör fullt från 0, speciellt med tanke på att du har så låg effekt.
Med undantag av riktigt stora saker tål skröjbränd lera att gå up väldigt väldigt fort ….jmfr rakuugnen där det ibland går upp på en kvart som extremexempel.

Tack Lars! Jo, vi har haft min ugn uppe innan
Ganska mycket tyvärr. Hoppas att det ser bra ut när jag öppnar så jag inte behöver tjata om detta mer:) Jag ska nästa bränning köra som Abbi, fullt ös, jag kanske styrt ner den omedvetet. Tack för alla tips
Kram på er alla som står ut med en enveten Smålänning!!!!

Jag förstår att du tycker det är tjöligt att tjata om din ugn men jag tycker bara det är bra att vi tar ämnet om och om igen. I mitt värv som Ler-och ugnsgubbe pratar jag med folk från hela landet i alla stadier från nybörjare till de som tror sig veta allt som går att veta och det är ibland förfärande att höra vilka irrläror som sprids av kursledare och lärare i alla stadier. Ju mer vi tjatar om ugnsproblem och lerfrågor, desto mindre blir förhoppningsvis okunskapen. Om vi hade haft genomgående kunnigt folk som lärde ut saker tror jag att vi kunde minst halvera alla felbränningar och tokiga misstag. Visst är tekniken ett nödvändigt ont men just nödvändigt för att reda sig i verkstan.
För några år sen träffade jag några nyutsprungna Konstfackare från en av de två högsta keramiska utbildningarna vi har i Sverige . När de slutade och skulle träda ut i yrkeslivet hade de t.ex. ingen aning om hur man satte och brände en ugn !? De hade en anställd ugnstekniker som skötte "det där tekniska"…. 250 000 i studieskuld och ingen aning om hur man skröjbränner….snacka om pengar i vasken….Men de skulle väl bli industridesigners hela bunten var det tänkt…

Skönt att höra Lars!!!! Ja, jag tycker oxå det är jätteviktigt. Jag kommer inte vara helt tillfreds förrän jag vet alla varför. Det är ju detta jag vill leva på och känna att jag behärskar ut i fingerspetsarna! Dessutom väldigt intressant faktiskt. Ju mer det strular desto mer vill jag veta:)
Som sagt tidigare, tack, och det kommer nog fler frågor snart:)!!
Finns det någon bra litteratur om konsten att bränna keramik? Har också jag gått en utbildning med skral info om detta med brännkurvor od…
#15 ja så mycket är en utbildning värd*L*
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Jag vet ju inte om det är så överallt med iallafall dom utbildningar jag har gått så har det varit litegrann ens eget ansvar att lära sig hur ugnarna fungerade. En del var knappt in i ugnsrummet på hela året, medan andra skrev upp varenda bränning. Och lärarna ansåg nog att eftersom det var en utbildning för vuxna så var det inte deras jobb att tjata på eleverna om det.
17, man brukar kunna få med lite info om brännkurvor när man köper ugn och/eller automatik. Har du köpt begagnat kan du säkert ringa företaget som tillverkat ugnen och få papper. Det finns inte så många varianter, om du inte håller på med jätteanvacerade Kristallglasyrer eller nåt och isåfall så står det nog i någon sådan bok.

Avalon, du har helt rätt. Det är mycket upp till en själv. I Lidköping fanns ju ugnar av alla de slag och en del hade vett nog att vara med så mycket som möjligt under bränningarna och notera och så vidare medans vissa(däribland jag)
inte riktigt fattat vitsen med att kunna sina viktiga instrument ännu och satt som en hustomte vid drejskivan hela tiden. Så till alla er som ska börja en utbildning, tänk på vad ni kommer att behöva för kunskap efter utbildningen när ni kanske sitter där ensamma i verkstan med diverse maskiner odyl som ska underhållas:) Ett litet tips bara!
ja eller som jag berättade för Bregotta om en kurs som jag gick där vi elever skulle bränna själva med vädigt lite på fötterna..en halvautomatisk ugn som blev inställd på 1200gr istället för 1020. flera av elevernas 2 månades jobb gick till spillo,(bl.a mina) en glaserad platta i en ful grönbrun nyans blev resultatet… den här sidan är helt ovärdelig för oss alla, nybörjare som yrkesverksamma..nya erfarenheter hela tiden..underbart!!! TACK ALLA.