Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 3505 ggr
frykis
2

sockerglasyr?

Någon som vet hur man gör nakenraku med socker i glasyren det är så otroligt fint?!

Ulla
0

Det har jag aldrig sett. Är också nyfiken på svaret.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Vanja-K
0

En slip av; lera ,vatten och omkring 10% socker. Läggs på ett par dagar för bränning.

Elta
0

Har jag aldrig hört talas om. Spännande! Ser resultatet ut som vanlig nakenraku?

LindaLunda
0

Vad är nakenraku???

Lessen för dum fråga.. men jag måste ju fråga för att få veta?

LindaLunda

Vanja-K
0

Sockerglasyr=candy raku

Naked raku; Goggla på detta ord så hittar du bilder. Kolla också på  You Tube. Där finna video på detta ämne.

Finns inga dumma frågor

frykis
0

Har redan försökt med lera, vatten och socker enligt en expert men det funkade inte alls. Allt satt som berget. 

När jag gör nakenraku använder jag mig av aluminiumoxid och kaolin, kanske det går att blanda in sockret där? Vad tror ni?

Gick in på you tube men hittade inga filmer om just detta.

#3 Det ser inte ut som vanlig nakenraku, det blir ett fantastiskt vackert mönster men svårt att beskriva, jag har tyvärr inga bilder att visa kanske någon annan har?

Jag vet att någon på Sintra i Göteborg gjorde ljusstakar

Vanja-K
0

Detta med canu Raku är mycket speciellt. man måste testa sig fram. Exakt rec. finns nog inte. Lite halv hemligt.

Jag har aldrig kunnat få något exakt svar från någon. Vet bra att det jag skrev har fungerat, för en vän.

Nej, det finns inga klipp på candy Raku. jag trodde du ville kolla på naked Raku.

MIn slip består bara av kaolin och kvarts. Fungerar superbra. Med socker?

frykis
0

Har märkt att det varit halvhemligt för det är omöjligt att hitta eller få svar någonstans. Det är alltså  bara att prova sig fram och när jag lyckats ska jag berätta för vem som vill veta, jag gillar inte hemligheter!

Tack för all hjälp jag fått vanja-k

stefanandersson
1

Jag har sett förlopp beskrivas ganska ingående i rakuböcker de senaste åren så nog finns info. Tricket är att skapa en engobe som krymper olikt godset men ändå inte flagar av förän efter bränningen.

Ett sätt är att göra en engobe på samma lera som godset och blanda i stäkelse (eller socker om det inte är en stärkelseform det med) som fäår engoben att fästa. Sedan doppar man men godset efter skröj i engoben och ristar eventuellt för mönster.

Tricket ligger troligen i den perfekta passformen på engoben så en passande mängd krympning sker. Sker det för mycket kan man tex blanda i kaolin i engoben eller skröja godset lägre. Krymper den för lite kan man blanda i ballclay i engoben eller skröja godset högre.

Vill påpeka att jag inte har någon egen kunskap utan staplar bara info jag snappat upp. Så ta det för vad det är.Tungan ute

Wabisabi
0

Lite trög kanske men skall man lägga på engoben efter att man har skröjat godset? Oftast skröjar man i högre temp än vad man sedan bränner i och då krymper ju inte godset något mer, eller handlar det om att engoben kryper?Obestämd

Skall man inte ha någon glasyr över som vid naked?

Vanja-K
0

Liggger lite i vad du säger "stefander"

Vad jag vet så läggs det på efter att godset är skröjbränt.

Minns inte om det ska vara glsyr över som i naked r, eller?

evaform
0

jag har provat för x antal år sen men fick inte riktigt fram önskat resultat.recept o info var från nån engelsk Raku bok.men det luktade gott när man brände det! godisdoften spred sig som om man hade en karamellfabrik.Men man kan inte spara blandningen så länge, det ruttnar/jäser.jag har för mig att man hade glasyr ovanpå, som naked Raku.