Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 3362 ggr
Lerklutten
0

LIMEGRÖN GLASYR

Jag har letat och letat efter en limegrön stengodsglasyr men inte hittat någon. Finns det någon vänlig själ som kan ge ett tips?

"Förälskad i lime"

—-
Spana in: Keramiklerklutt på Instagram

evaform
0

Transparent eller täckande glasyr? Jag har använt en vårgrån transperent glasyr med krackeleringar,recept finns i en dansk bok, kommer inte ihåg namnet på författaren nu men den kom ut ca 2004.Nån som vet?om det är intressant kan jag återkomma med recept.

jag är själv intresserad av att hitta en bra limegrön glasyr. Jag har sett exempel på en hantverksmässa där den var infärgad med färgkropp vad jag förstår.

lycka till!

LenaR
0

Om ni köper färdiga glasyrer finns en snygg limegrön glasyr på Seemanns. Annars har jag ett recept på en blank limegrön glasyr, med gul färgkropp och kopparoxid.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

evaform
0

jatack det receptet provar jag gärna!

Marang
0

Här är en till som vill prova, låt höra Tungan ute

LenaR
0

Jag är hemma och förkyld Gråter så jag måste till verkstan först.

Men grundreceptet finns i receptsamlingen för blanka glasyrer, det är Bosses blankare. Infärgningen måste jag kolla. Jag tror det var 5% av en klargul färgkropp och 1% kopparoxid.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

evaform
0

boken jag nämnde i ovanstående inlägg är Claus domine Hansen" Håndbog i studiokeramik" en riktigt bra bok(men på danska)

recept på transp.vårgrön krackelerande stengodsglasyr:

(1260-1280 gr)

Krita 10%

Boraxfritta 20%

nefelinsyenit 70%

bentonit 2%

Kopparkarbonat 0,2 %

kromoxid 0.2%

Marang
0

Förlåt att jag tränger mej på här men jag är lite i beråd. Fann en intressant glasyr här på sajten, den är dimlila (låter väl fint). Men vad är ULEXIT fnåt ? Hjälp mej, tack på förhand.

Wabisabi
0

Finns att köpa hos keramikleverantörerna. I cebex katalog kan man läsa att det är en borhaltig mineral som tillsammans med colemanit bildar den naturliga frittan Gerstley Borate.