Lågsaltbränning
Har läst den spännande artikeln om lågsaltbränningen i en tunna. På bilden ser det ut som om tunnan är oisolerad. Min fråga är, gör det någon skillnad på resultatet om tunnan är isolerad eller oisolerad? Och om man isolerar tunnan, gör man det inuti hela tunnan då, även bottnen?
Om du gör en bränning precis som den i artikeln - med ved och sågspån och annat brännbart - spelar det ingen roll om tunnan är isolerad eller inte. Det viktiga är att det finns lufthål nere, så att elden får syre och blir så het som möjligt.
Om du isolerar tunnan, då kan du elda med gasol, och då blir det genast roligare! Då behöver du ett ingångshål för brännaren lågt placerat, och ett hål högre upp där gasen släpps ut igen. Hela tunnan måste vara isolerad, inklusive botten och lock.
Sen gör du likadant, staplar ihop sakerna med brännbart material och salt och pigment, eldar på en timme eller mer, och låter sakerna svalna i ugnen.
Med gasol kan man få upp hetare temperaturer och få MYCKET mer effekter från koppar-/saltblandningen.
Ska det bli en påskbrasa?
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Tusen tack. Ingen påskbrasa, men troligtvis en majbrasa, dock ej valborg
.
#1 Några små funderingar
När man använder sig av gasol tillsammans med brännbart mtr stänger man av gasolen när det har tatt fyr eller fortsätter man att köra på med gasolen ett tag?
Om man isolerar med kermisk fibermatta blir inte den förstörd av elden? Den är ju inte så billig precis? Likadant med pyrometern, kan ju vara intressant att veta vilken temp man har men klarar den eld/flammor?
#3 När vi använde gasol hade vi tång och insaltad halm med i kammaren. Det gav en del fina teckningar! Och jag minns inte hur länge vi brassade på, men det var en timme eller mer.
Minns du, Ulla?
Jag vet inte var min loggbok är…
I alla fall, det behövs inte högre temperaturer än vid Raku, så en rakuugn fungerar utmärkt. Pyrometern kan väl bli insaltad om man är oförsiktig, så käglor är nog bättre om man ska kolla temperaturen.
Min kompis säger att man inte kan använda samma ugn till lågsalt och Raku, för att rakun blir konstig. Men jag vet inte om det stämmer.
Någon annan som vet?
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.