Prissättning
Hej på er. Jag undrar om ni kan hjälpa mig att prissätta riktigt stora krukor. Dom är ringlade och i stengods. Glaserade och avsedda att ha utomhus. Storlek mellan 50 och 60 höga och 50 som bredast. Jag gör även skulpturer (djur mest). Dom är inte riktigt lika stora men desto svårare att göra. Vad skall jag sätta för pris OM nån EV. vill köpa?? Hjälp mig är ni snälla - ge mig förslag så jag får ett hum om prissättning..

Jag tycker också att prissättning är jättesvårt, men kanske kan du fundera hur många timmar du lagt ned på krukorna och sen ta kanske 300:- i timmen plus moms (ganska lågt) sen lägga till materialkostnaden, även el såklart?
Jättesvårt!
Är ändå något lättare med sånt som muggar, där man har mycket att jämföra med. - många keramiker som gör handgjorda muggar och man kan jämföra ungefär storlek, hur dekorerade de är (extrajobb), om det är nån kändis eller inte som gjort den mm.
När det gäller stora krukor så är det ju tyvärr så att bland det som finns att jämföra med är massor av stora krukor på Ikea, Plantagen mm som är ganska fina, men skamligt billiga "tack vare" att de är gjorda i länder där folk bara tjäner ngr kronor om dagen. En del av dessa är enligt mina ögon dessutom riktigt fina, så det är svårt eller omöjligt att få ut lön för sitt arbete med att göra stora krukor.
Tror att för att kunna sälja stora krukor till någorlunda bra pris så krävs att man gör något som skiljer sig, något som är "utöver de vanliga" som kan få en kund att fastna och få detdär "ha begäret" så att det kan vara värt det högre priset. - något "att förälska sig i".
Förslag till pris är minst 3-4000 kr för en kruka i den storlek du beskriver. Och det är då ca en nolla mer än vad de från Indien eller Cambodja kostar.
Den på bilden som står i ugnen gillar jag!
Instämmer, den i ugnen är riktigt läcker!
Jag tycker dom verkligen är något utöver det vanliga..
3-4 tusen är det minsta du ska begära.Men sen beror det väl på hur snabbt du vill ha dom sålda*L* Rätt kund och rätt tillfälle brukar jag säga..Det är bättre att sätta ett högre pris och sen sänka det om dom blir stående för länge.
Man kan aldrig jämföra en svensk hantverksmässigt unik tillverkad kruka med en från thailand.Gör kunden det då är dom korkade! När jag kollat på importerat så har man fått betala närmare 5-8hundra för en kruka i denna storleksklassen!
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Vilka underbara krukor!

Oj vad fina - vad duktig du e ;-) Jag hade lagt priset mellan 3.5-6 tusen, beroende på hur nöjd jag är osv.

Tackar tackar, roligt att ni gillar dom! Nu har jag ett hum om vad ni tycker. Själv tycker jag att det var lite lågt räknat om man tänker på allt jobb. Men det är väl bara att inse att keramiker inte kan ta ut "timpeng". Jag hoppas på "den rätte kunden" som bara vill HA en, kosta vad det kosta vill!!!
Ha det gott i vårsolen…
Fast, vill gärna understryka, när jag skrev 3-4 då var det minimum…. Dendär supersnygga i ugnen med en lyckad glasyr…. klart att man inte ska vara för billig, då är det bättre att vänta på rätt kund!
(kan inte vi få se en bild på den i ugnen när den blir helt klar?)

Kan inte hjälpa dig med prissättning… har samma problem själv, men ville bara säga att dina krukor är enormt vackra
, särskilt den i ugnen.
//Josefin