Drejning!
Hej! Har precis köpt en elektisk drejskiva och försöker nu lära mig centrera leran. Är det nån som kan komma med nått bra tips? Hur mycket vatten använder ni när ni drejar, tycker att det bara blir lervälling till slut när man använder för mycket vatten, och lerklumpen blir bara en geggig klump som inte vill ligga still:)

Kul att du har tagit steget ut och provar annat än hästar (som du är så bra på)
Vilken sorts lera börjar du med?
Jag tyckte att det var lättast att centrera lergods i början.
Mängd vatten tror jag är en smaksak. Kan variera mycket om leran är lite torr eller om den är mycket mjuk och fuktig.
Vad som gäller är nog att jobba på, testa och jobba lite till.
Jag tycker att man lär sig mycket genom att titta på andra. Här på forumet brukar det finnas bra länkar till filmer som visar olika drejtekniker.
Jag önskar dig lycka till!
Har bara testat stengods än, tror jag, fick med leran med drejskivan. Fick även med en röd lergods lera men har inte testet den än. Får väl göra det innan jag köper mer.
Ja det brukar nog bli lite geggigt innan man får kläm på det, det finns några böcker om drejning, en heter "På drejskivan" minns inte författaren, har varit diskussion om den här. När jag centrerar brukar jag försöka stödja armarna mot kroppen och utnyttja kroppens tyngd för att få ett stabilt mothåll, finns lite olika stilar. Jag har nog ingen lysande teknik utan det handla mest om kraft när jag centrerar. Lycka till!
kolla youtube där finns det massor med klipp om detta där de även instruera (ofta på engelska iofs)

eller gå en helgkurs för att få lite koll på grunderna.

Sök på Simon Leach på Youtube. Jag lärde mig via hans videor.
Det går utmärkt att komma igång med internethjälp. Tog själv en sommar kurs efter att testa och tränat själv ett halv år.
Lycka till!
MT/
Att dreja är så otroligt roligt, tyvärr har jag inte större erfarenhet av det. Men min moster höll på med det en hel del.
En "risk" med att studera mästare på t.ex. youtube är att man kan få komplex….Men, man får bita huvudet av skammen, alla kan inte vara bäst på allt(?!!)
Kollade in Simon, väldigt bra instruktioner för centrering bl.a.
Jag har kollar en del på Youtube, verkar finnas en hel del bra filmer där. Förstår vad du menar med att få komplex rolnor, de får det att se väldigt enkelt ut:)
Tänkte att jag skulle lära mig att centrera leran själv först och sen gå nån helgkurs till sommaren, vill inte lägga ut massa pengar på att sitta och träla med samma sak i flera timmar. Men får väl se hur det går.

Det låter klokt så det ju e centreringen som tar mest tid att förstå/lära sig!

Hmm, för mej var det tvärtom… Eftersom det var centreringen jag tyckte var så svår i början var det just det jag snabbt ville lära mej av en duktig lärare så att jag kunde gå vidare med drejningen… När en duktig lärare visat tekniken för centrering behövdes det bara ett par försök tills man fattat.

Glöm komplexen!
Man lär dessto snabbare av att studera proffsen. Ägnar många stunder till att studera filmsnuttar och försöker sen själv. Ger resultat!
Traglade även hemma med centreringen och fick ut jätte mycket när jag sedan gick en kurs.
Tar man sig bara förbi centreringen så blir man ett äkta lerfantast!
Lycka till!
Ett tips kan ju vara att inte ta för stor klös, Simon på youtube tar ju 400g-klösar, lagom att börja med.
Jag håller med rolnor ca 400 gr är en bra storlek att börja med. En del jag sett har alltid börjat med väldigt små klösar och det tycker jag är svårare att lära sej centrera, det bli onödigt pyttigt då och svårt att få grepp om klösen. Så jag brukar rekommendera elever att ta 400-500 gr klösar. 
Jag håller med #14 och #15 om att 400-500gr är bra mängd att börja med och när du sedan vill göra större saker med mer lera eller mindre saker med mindre lera så är det inte så stor övergång men nu skall det tilläggas att jag började med 200-250 gr dels för mindre åtgång av lera åt gången men för att jag dels har små händer och då inte så starka handleder men det blev en hel del muggar, skålar små amplar etc.
Tipset om att titta på youtube är också bra. Minns inte vad den amerikanska tjejen med hästsvans heter men även hon har många korta "kurser" där hon på ett enkelt och tydligt sätt visar många olika moment. Visst ser det enkelt ut när proffsen drejar men även de har varit nybörjare 
När jag centrerar leran så brukar jag (ni proffs har säkert ännu fler och mycket bättre tips men det här fungerar för mig) först, innan jag släpper klösen (leran) på drejskivan, forma den till en rund slät boll (lättare att hantera), släpper klösen på drejskivan, tittar så att den ligger i centrum (mitten) i förhållande till ringarna på drejskivan. Om klösen inte gör det så brukar jag "putta" klösen så att den hamnar i centrum.
Tänk även på att det är lättare att centrera lera om den inte är låg och platt. Dreja upp den lite. När du släpper leran så släpp långsamt, inga snabba ryckiga rörelser…. Sen handlar det lite om greppen du har när du hanterar leran, här finns även bra tips i böcker och på nätet men det viktiga är att vara envis, testa och testa. Hoppas att det var lite hjälp i alla fall.
Lycka till!
Tack för alla tips, det börjar gå framåt. Gillar verkligen Simons videor och hans teknik. Har väl fått till nån skål som blivit hyfsat jämntjock men har problem med att få kanterna jämnhöga och snygga, men det kommer väl.
Tips på jämnhöga kanter.
Använd skärtråden.
Låt skivan snurra med lite fart, skär godset (börja på höger sida) med vänster hand på insidan godset och höger hand på utsidan godset och med skärtråden emellan, håll händerna stilla och skär tills du kommit runt hela godset. Lyft av överskottet av leran. Hoppas du förstår hur jag menar
Kanten kan du jämna till med t.ex en fuktig svamp
Ojämna kanter får jag ibland också, beror på dålig centrering eller att hålet då man öppnar leran hamnat snett, bara att träna!

Ojämna kanter är bara till att skära jämnt med en kniv när skivan snurrar - det klarar du lätt..!

Man kan även skära kanterana med en nål.
Ja, jag brukar använda en syl, den har egentligen jättetunnt skaft, men varje gång jag tar i den med leriga händer så läggs det ett lager lera på den, börjar bli rätt tjockt, festligt…
Testa det här:
400-500 g lera som du smäller fast ganska hårt i drejskivans mitt. Jag brukar göra en konform av min lera med platt botten som jag smäller fast mot skivan. Om den hamnar mitt i kan du putta den så centrerat som möjligt.
Banka lite på toppen av leran så att den bankas fast mot skivan, annars finns risk att den lossnar när det kommer vatten på skivan.
Kör in armbågarna i midjan, så nära varandra som möjligt och luta dig över skivan så att du nästan har näsan över leran. På så sätt låser du armarna så att de får bättre styrka att ta kommandot över leran. Sätt sedan högsta fart på skivan, alltså gasa för fullt!
Blöt händerna ordentligt så att de lätt glider mot leran och håll om leran med ett ökat tryck. Pressa upp leran mellan händerna och pressa ned den igen. Upprepa ett par gånger. Blir händerna torra kan centreringen rubbas. Vatten är bra i början men sedan kan du använda överbliven kletig lera som smörjmedel för att undvika att leran blir alltför mjuk.
Leran är centrerad när händerna är stilla på leran. Om leran fortsätter att "slå" kan du testa genom att försiktigt trycka den ifrån dig. Håll den så en stund och känn om den anpassar sig och slår mindre. I så fall är det rätt och du kan fortsätta trycka tills den slutat slå helt. Hjälper inte det kan du istället prova att lägga händerna bakom leran och dra den försiktigt mot dig och håll en stund tills du känner om den slutar slå. Dessa trick brukar hjälpa nybörjarna.

Mycket sitter i huvudet..att ha en känsla av att bestämma är bra..en viss respektlöshet gentemot lerans väsen.. alltså ge sig den på att det är du som bestämmer… Det är lätt att inta en känsla av att leran är svår att bemästra och att den i sin nyckfullhet bestämmer.. så är det naturligtvis inte..det är du som formar den.. att bli vän med leran och känna lerans gränser tar lite tid..men då du känner och ser att det går är det fantastiskt.. Jag lärde mig själv att centrera förhållandevis snabbt kanske tack vare en lekfull respektlöshet gentemot leran.. Sen kommer det förståss tillfällen då inget funkar vid drejbänken…
Ja det är väldigt olika hur fort man lär sej, en del lär sej på en vecka, andra kan inte göra mer än småsaker ännu efter flera år…

Visst är det så…det är nog en del av magin…ens eget förhållningsätt gentemot leran styr väldigt mycket där…Jag tänkte på detta med vatten vid drejning.. Katho46 har en strålande beskrivning av centreringen mm… Att sträva efter att ha så lite vatten som möjligt är ett bra sätt tycker jag..använda slickret som bildas allt eftersom…jag har en halv stänkplåt runt skivan..och det går finfint..många av dom rutinerade drejarna behöver knappt en sådan… dom är sparsamma med vatten eftersom leran blir blöt och trött med för mycket vatten.. Leran bibehåller sin stadighet med en lagom portion vatten..alltså så lite det bara går…. Hej Rolnor förresten! Det var länge sedan jag var här…hoppas att allt är bra med dig..
Goerleena..du har massor av kul framför dig..lycka till! Tar med en bild på en envis ung som vill bemästra…
Hej tomica! Jag mår bra, hoppas allt är väl med dej också.

Det där med rätt mental inställning formuleras väldigt enkelt och bra i Elsbeth Woodys "På drejskivan", hon skriver nåt i stil med:
"Du ska inte lägga händerna på leran förrän du är beredd att ta befälet över den".
Jag tänker ofta på det mot slutet av ett drejpass när jag är trött i huvet och börjar bli lite slarvig.