Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 4525 ggr
LeWE
0

Vulkanaska

Undrar om man kan använda askan från vulkanen på island i glasyrer?? Nån som provat eller vet?

Tosabiten
0

Den tanken har jag också haft. Hoppas någon kan svara på frågan. Det finns ju en del aska att ta av…..Flört

Marang
0

Enda gången jag varit på canarias tog jag med sand från sluttningen på vulkanen Teide för att prova . Men den försvann efter en brand. Så jag är nyfiken o hoppas att någon provar

Doriz
0

Jag fick något från en kompis som var på Island, jag tror hon sa att det var vulkanaska. Det ser ut som svart sand dvs är hårda korn. Jag har lagt det i botten på skålar och ibland har det blivit en fin effekt men ibland har det inte bränt ut och bara blivit knöppligt.

pyromanen
0

Googlade lite…. och det verkar vara så att vulkanaska kemiskt sett mer liknar krossat sten än det vi bruker kalla aska (resten när man eldat trä eller liknande).  Här t.ex: http://www.airies.or.jp/publication/ger/pdf/06-2-06.pdf

Men klart att man måste testa … man blir ju sugen när man hör att askan om den sugs in i en het jetmotor kan bilda glas….Tungan ute

Nån som känner nån på Island? (ja det gör ju jag förresten…. he he återkommer om jag får tag i nåt)

[rolnor]
0

Kollade wikipedian, antar att lava har ungefär samma sammansättning som vulkanaska?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lava

Jag tror inte att det finns nåt "magiskt" i vulkanaska, vi kan nog blanda till samma sak med våra vanliga glasyringredienser.

bosse-cebex-gbg
0

Ja, om man tar bort "skimret" kring begreppet, är vulkanaska inget annat ärn något slags "järnhaltigt grus"…Glad…men just att det är järnhaltigt gör det ju litet intressant ändå, för keramiskt bruk. Om man får tag på det, bör man först testa om det smälter vid "användbara" temperaturer….och om det ändå visar sig vara högsmältande, kan man t.ex. blanda det i lera för att få en prickeffekt, eller på andra sätt där man vill ha järnprickar. Så jag instämmer i att det inte är särskilt "magiskt"…men kanske litet användbart…

Förmodligen skulle resultatet bli ungefär detsamma även om man testade material från meteoriter……"star dust" låter häftigt, men vi är alla gjorda av det….

Tungan ute

L.A.E
0

Som #6 skriver är det ett  järnhaltigt grus som heter Tuff.

Jag tog och tittade i min påse och det är mörk röd färg på Tuffen.

Har haft det till prickar i glasyr  och lera.

Tuffen som jag har kommer från Färöarna.

pyromanen
0

Om det är järnhaltigt verkar bero på från vilken vulkan det kommer. I nedanstående länk finns kemisk analys av aska från olika vulkaner på jorden, ngr med mycket järn någr nästn inget alls, även innehållet av andra grundämnen varierar jättemycket. Skrolla ner en bit för att hitta skemat:

http://volcanoes.usgs.gov/ash/properties.html

[rolnor]
0

Om jag förstår det hela rätt så anger tabellen lösliga "leachable" ingredienser i askan? Innehåller ju en hel del natrium och klor, alltså salt? Kanske missförstår..

L.A.E
0

I våra trakter finns det rester av vulkaner och vulkanaska men nu mer som berg .

Man kan se svarta ränder och vita ränder ,ser ut som en tiger kaka.

Det svarta är vulkanaska som är x antal miljoner är.

pyromanen
0

#9 Ja.. så förstår jag det också. Och det stod även i tidningen om salter som var giftiga för betesdjuren på island.. floursalter.. och något om mkt aluminium. Det verkar vara lite av varje.

Att det vore roligt att test bränna nåt prov är väl mest för att det är en kul grej att få se hur denhär askan som varit så mycket prat om den ser ut i smält form (om den nu smälter)

[Ante333]
0

tror säkert man kan göra något kul av det. mycket gaser som avgår från det och en oilspot hade säkert varit en fullträff.. har någon en analys på en vulkanaska?

[rolnor]
0

Tror att det varierar beroende på var vulkanen finns geografiskt, inget enhetligt material. Pimpsten är en form av vulkanaska/lava.

Minns när jag var på Santorini så var gruset på stranden svart (vaaaarmt i solen..), kunde ha fått med mej lite hem…

Det här med fluor, det är ju viktigt för våra tänder, men bara i små mängder, annars är det giftigt.

LeWE
0

För flera år sen blandade jag lavasand i leran, det blev som svarta prickar men lavaaska är väl inte samma sak?

Vanja-K
0

Jag har en lera från Azorerna som kallas för lavalera. Vet ej ännu hur den ser ut som bränd.

Wabisabi
0

Jag har testat att använda mig av stendamm istället för aska. I mindre mängd så har det gett fläckar/prickar. Glassyrer med för stor % stendamm har ej smält ut så bra.

L.A.E
0

Visst  går det bra att använda stendamm i glasyr.Det viktiga är att  stendammet  ska blandas med vatten och siktas ett antal gånger .

6 gånger minst och sedan torkas för att vägas in som fältspat i glasyrern. Nu är det säkert minst 3 år sen vi jobbade med borrdamm,stendamm .