Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 8183 ggr
Wabisabi
0

Nybränt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det finns ju redan en tråd med nybränt men LenaR tyckte att det var dags att starta en ny, så då lyder jag väl hennes rådGlad

Har testat att bränna raku-horsehair för första gången idag och det var kul men svårt. Man fick inte vara för snabb och inte för långsam men man lär väl sig med tidenObestämd för kul var detTungan ute

Vanja-K
0

Snyggt! Snyggt!

Ja, visst är det roligt och spännande.

LenaR
0

Åh, det är så snyggt med tagel på raku…

Jag måste komma ihåg att be någon lugga hästarna åt mej! Glad

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[rolnor]
0

Superfint, har själv experimenterat med klot med liknande öppning som vasen, blir nog fler såna, meCool like!

mangobango
0

Läckert!

Wabisabi
0

Tack, alltid kul att få lite respons på det man görGlad så man inte e´helt ute och cyklar!

LenaP
0

nybrända skyddsänglar

LenaP
0

en till

LenaP
0

en till

LenaP
0

och ytterligere en. Någon som har en fundering kring hur denna sortens modell skulle klara en rakubränning?

mallezeilon
0

Här kommer en nybakad tekanna.

mallezeilon
0

och så en till.

Månvind
0

Vilka läckra grejer ni gör alllihop! Kul att få lite inspiration. Glad

[rolnor]
0

Läckra kannor! Har väl varit en del jobb med dom kan jag tänka…

pyromanen
0

hi hi vad mysiga tekannor!

LenaR
0

Glasyren på mina nya koppar är så fin så man förstår inte hur fin den är förrän man ser den i verkligheten. Jag ångrar bara att jag inte glaserade alla likadant! Gråter

Wabisabi
0

Superfin!! Förstår utan att se den i verkligheten det liknar en celadon.

"Mutterörat" var ju superfräcktCool

[rolnor]
0

Ser gott ut att dricka ur dom, jättefina.

Hur har du gjort örat?

LenaR
0

Hehe… Jag har ändrat mutterörat fram och tillbaka. De på bilden är drejade och facetterade på klös.

Sen har jag gjort en mjukare variant som stämmer bättre med koppen och fatet. Då har jag drejat, facetterat och drejat vidar, precis som koppen och fatet.

Det syns dåligt på bilden, men glasyren är matt ljusgrön med mörka krackeleringar när den ligger ganska tunt, och glasaktigt grön när den ligger tjockt. Den är underbar! Koppar är alltid bra till krackglasyrer!

[rolnor]
0

När jag kör koppar är det mest reduktion som gäller, vill jag ha grönt blir det järn-celadon, finns mycket att lära…

LenaR
0

Varför fylls inte den här tråden på? Får ni inga underverk ur ugnarna så här års? Skrattande

Det här dubbelväggiga fatet gillar jag, både för brättet och för glasyrernas skull.

LenaR
0

Det enda jag inte gillar med fatet är att det ser ut som att jag har bläddrat i för många amerikanska keramikböcker…

En annan vinkel bara.

LenaR
0

Ska bara lägga till när jag är "här", att jag verkligen gillar dina tekannor, Mallezeilon! Det måste se ut som en galen tebjudning när man dukar med dem! Har du gjort koppar som matchar?

[rolnor]
0

Fint fat! Är det dubbelbottnat sa du??

mallezeilon
0

#22 Så kul att du gillar dem. Kanske något för den galne hattmakaren i nya Alice filmen.

Tyvärr inga muggar ännu……men det är en mycket bra idé!

LenaR
0

#23 Nej bara dubbelväggigt… Men bara för att du frågar ska jag dreja ett dubbelbottnat också! Foten i munnen

#24 Det finns en del saker i fotoalbumen hos våra medlemmar som definitivt skulle platsa i en Burton-film. Kanske kunde bli en ny tråd - vilka av dina alster skulle du vilja se på hattmakarens bord?

Vanja-K
0

En liten snabbtitt här innan krogbesöket.

Vilka snygga alster!

Mutterörat var fräckt!

#25 Fatet snyggt. Jag tänkte faktiskt på amerikansk keramik.

Sleipnir
0

Snygga saker allihop ingen nämnd ingen glömd Flört

Här kommer en bild på ett lamp experiment, pappersporslin.

LenaR
0

#27 Det blir så snyggt ljus med porslin… Du kan inte lägga upp ett foto med ordentlig belysning också? Formen syns inte så tydligt, även om ljuset är vackert!

lerfan
0

Underbar glasyr på dina muggar!

Sleipnir
0

oj då,, visste att bilden var dålig, o kornig. Men den får en annan form när man förstorar upp den, skall se vad jag kan göra.

Wabisabi
0

#21 Ok man får lite associationer till amerikans keramik men vad gör det när det är så snyggt, även din "sockerbyrå" i en annan tråd är helt underbarSkrattande

Brände Raku förra veckan och fick fram lite nytt bl a en båt som fick känna på havsluften igårCool

Vanja-K
0

Vilken häftig båt och bilden. Bara så snyggt!

[rolnor]
0

Jättesnyggt, men det ser skört ut?

LenaR
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#31 Älskar seglet…

Den här sången får vara soundtrack till sjösättandet!

Wabisabi
0

#34 Tack!! Det var nå´t som saknades kunde bara inte komma på vadCool

#33 Om det inte är för stor sjö så klarar den gott å väl att kapsejsaGlad det är nog själva bilden som gör att den ser lite skör ut.

Ulla
0

Jag ser att båten råkat ut för samma sak som så många andra fartyg nu i vinter. Fick du hjälp av Oden? Eller var det bara ett annat sätt att sjösätta?Glad

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

ildogvann
0

Så fine ting dere lager! #10 sine tekanner var både rå og søte! Koppene til #15 var både spennende i form og glasur. Hvilken glasuroppskrift har du brukt? Ligger den her på iFokus? Og fatet ditt hadde både spennende form, struktur og glasur. Hva slags glasur har du brukt på dette? Nysgjerrig, jegFlört

Englene til LenaP står der og sier så mye i sitt stille uttrykk!

Her kommer et nærbilde av mine himmelfalne engler, som jeg tok ut av ovnen i går. De skal få noen punkter med bladgull også, så de er ikke helt ferdige.

ildogvann
0

Og et bilde til av gjengenGlad

ildogvann
0

Jeg prøver å få gjengen på rett kjøl, men det går ikke. Bildet vises rett vei, men når jeg setter det inn ligger det. Dere får titte på skråFlört

[rolnor]
0

#37, #39 Jätteläckert!

LenaR
0

#37 Glasyren finns i receptsamlingen med matta stengodsglasyrer. Den har inget namn, men den kommer efter Annes gröna. Den är helt fantastisk på porslin!

Vilka pillimariska änglar Ildogvann! De måste vara roliga att göra.

solei
0

Nu riskerar jag säkert att bli lynchad eller nä´t ,,.men Lena P, jag tycker ärligt att Du måste utveckla Dina skyddsänglar betydligt mer, så dom får lite mer liv! större vingar kanske uttryck i ansiktet rörelse i kroppen ????

Men visst tål dom rakubränning alltid.

ildogvann
0

Takk #40 og #41! Ja, de er kjempemorsomme å lage. Jeg tror englene undrer seg over hva vi bruker tiden vår til her på jorden og de mange merkelige ting vi mennesker gjørFlört

Wabisabi
0

#38 Så fina och se levande i sin enkelhet! Har fått lite ont i nacken av att sitta med huvét på sneFlört Det är precis som om de tittar på mig och tänker – Varför sitter hon sådär konstigt för?

ildogvann
0

#44 Takk!  Hi hiGlad Pass på nakken dinFlört

LenaR
0

Jag blev så förtjust i glasyrkombinationen jag använde på fatet, så jag glaserade mina små söta saltkar på samma sätt. De är fantastiskt roliga att göra, både att dreja och glasera.

mallezeilon
0

#46 Wow… urläckert! Helt i min smak.

[rolnor]
0

En sån virvel i botten brukar jag också göra ibland, skitsnyggt!

LenaR
0

#47 48 Glad

LenaP
0

#42 Verkligen ingen lynchning! Jag håller med dig. Mera liv behöver de.

LenaR
0

#50 Vet du att alla dina änglar liknar min mamma? Så jag tycker det där återhållsamma uttrycket passar perfekt. Och det passar att de är skyddsänglar också, fast de ser ut som de inte riktigt vill tränga sig på… Precis sån är min mamma!

pyromanen
0

Jag tycker inte änglarna saknar nåt, jag tycker de är speciella som de är.. har ett alldeles eget uttryck, och där de korta vingarna ingår i helheten…  Skulle man börja ge dom "större vingar, ansikte och rörelse" då skulle de bli mycket mer lika andra änglar och mindre egna..Flört

LenaP
0

Tack söta ni! änglarna liknar min mormor. stillsamt återhållsam stöttande trygghet. Deras utstrålning kan jag nog inte ändra på, de vill vara så av sig själva…men Jag vill utveckla dem så att de får en mera proffsig finish. Tex att vara höga utan att vara vippiga, grova men inte vassa, tunn hals men inte vara för ömtåliga, stå rakt (!) osv.
Och så testar jag nya leror och glaseringar.

LenaP
0

Jag ska ställa ut till påsk och våndas över hur jag ska presentera änglarna. Det funkar inte att bara ställa upp dem på ett bord, utan man behöver se dem nästan i ögonhöjd. Finast är de en o en i en hemmiljö, men jag vill ju visa många. Sen är priset också alltid himla svårt att sätta.

[rolnor]
0

Ja, priser är jobbigt… Du får räkna tiden det tar att göra en ängel, sen kostar ju material och bränning, man borde åtminstone få kanske 300:-/timme?

Marang
0

Förlåt en undrande yngling, men hur går det där till på fotot här i toppen:raku-horsehair. Verkligen snyggt!

Wabisabi
0

Du är förlåtenFlört Goggla på horsehair Raku det finns massor på youtube att titta på.

LenaP
0

med risk för att det blir för smått, men här kommer ett helt bord fullt med nya änglar.

LenaP
0

närbild

LenaP
0

en till

LenaP
0

och sist en höna

[rolnor]
0

Änglarna liknar min farmor, fina!Cool

Marang
0

Ja sätta pris ja, de e väl de jobbigaste. Har denna vår "lanserat" en serie med roliga fåglar som på olika sätt är prydda med fjädrar. Dom är roliga att göra , o ju tokigare ju bättre. Kallar dom "  Halvgalna fåglar". Men vad jag vill säja var att eftersom dom är lite extra roliga att göra så håller jag priset nere lite mer än vanligt. Så kan man också resonera. Fast inte så affärsmässigt förståsObestämd

LenaP
0

#62 tack!

mallezeilon
0

Hej hopp i vårsolen. Tänkte visa några muggar som just blev klara.

[rolnor]
0

Skitsnygga, jag ser att glasyren krackelerat fint på utsidan, om du har samma glasyr på insidan så kan det nog bli mörka krackeleringar av te och kaffe, i så fall kan du bränna om dom för att dom ska bli vita och fina igen.Glad

mallezeilon
0

Tack rolnor!

Funkar ombränningstricket då det är porslinsmassa? Hur högt behöver det vara?

[rolnor]
0

600 grader räcker mer än väl, lite svårt att säga hur högt som egentligen krävs…