Våreldning
Hej
Ska om två helger vårstäda vid vårt fritidshus. Varje vår röjer vi med samfälligheten i området och då eldas det en massa sly och annat.
Funderar på om man skulle kunna bränna keramik i slyhögen.
Det brukar bli en rejälbrasa och hett.
Kan man stänka eller måla på kopparoxid, järn oxid direkt på föremålen för att få häftiga effekter.
Någon som testa?
/MT
Bränn bränn bränn! 
Det är klart att det går. På något sätt! Om du ska testa med keramiken direkt i elden eller skydda den med oljefat eller gryta, det vet jag inte. Järn och särskilt koppar kan bli jättevackert i vedeldat.
Bifogar en bild där jag skrivit text med kopparoxid före skröj.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Har testat én gång bränna i en sån majbrasa. La saken under en uppo nervänd kasserad kastrul på marken, med hela brasan ovanpå. Blev kolsvart och jättefint. så jag ångrade jag inte hade haft med mer pryttlar.

#2 Jag ser framför mig hur det överallt i vårt avlånga land smyger omkring människor med skumma saker innanför rocken som de stoppar ned i blivande Valborgseldar…
#3…He he…en hemmelig sekt… av keramikpyromaner.. vi kanske ska ha nån sorts hemlig symbol.. så vi kan kommunicera till varandra om en viss majbras-hög är "preparerat" eller inte…
En diskret symbol på kavajslaget låtar bra! Några idéer?

En en krukskärva kanske?
Har inget oljefat. Var inne på att placera i elden utan skydd. Kanske risk för skada. Har nog en gammal sotthink jag kan ta till.
Testar nog båda varianterna!
Vad läckert det var med skrift i oxid.
Kan knappt vänta till vårstädningen! Det kan bli succe och det kan bli fiasko.
Lovar er rapport om resultatet. Måste nog fixa till ett gäng potter till att bränna.
Ni alla pyromaner ut och preparera brassorna!
/MT

LOL en krukskärva, gissa om folk skulle undra!!!!
Har man inte blivit kallad tokigt innan så….
…….är det väl på tiden
En vackert bränd krukskärva som brosch, det ska jag tillverka nästa gång jag är i verkstan. Så att ni känner igen mig om vi möts! 
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
ursäkta mig kanske dum fråga men ska det va skröjat först?
Mitt enda lilla försök var inte skröjat, eftersom jag då inte hade tillgång till nån ugn.. och det gick ju bra. Tror dock det är mycket bättre chans att det klarar sig (snabb tempstigning) om det är skröjat och görna chamotterad (ungefär som till raku).
nu blev jag riktigt sugen att smyga in nåra krukor i majbrasan. Ska bara hitta något att gömma dem i!
/Eva-Karin
Ska oxå fixa en skärv-brosch…
Nu har jag en fin skärva, fattas bara den där själva brosch-grejen… Borde ha den på Valborg.

Ska också bränna ris snart. Jag har en gammal aluminiumgryta som jag tänkte använda. Tror ni den kommer att smälta. Läste att al smälter vid 660 grader ung.
Tack för tipset Ulla. Då får jag göra på nåt annat sätt. Har en massa tegelstenar efter takbyte. kanske kan jag bygga ihop nåt med dom.
Hälsn Monica
Min mans kompis byggde en egen trädgårdsgrill i aluminium… det gick väldigt bra ett tag, men sen plötsligt föll bottnen ur :-) aluminium är inte så som järn att det först blir lite mjukt och vid lite högre temp lite mjukare till utan det har jättekort intervall mellan helt hårt och helt "splatt"
Dessutom smälter det ju redan vid 600 grader typ…