Keramik iFokus

Keramik

Etikettövrigt
Läst 1996 ggr
LenaR
0

Åskraku!

Jag undrar om talesättet "Sådan herre, sådan hund" stämmer in på lärare och elever också?

Hoppas inte det, mina elever är helgalna. Idag övertalade de mig att vi skulle bränna Raku, fast vädret var vääldigt ostadigt.

Och allt möjligt oväder hände oss också under dagen, från diskreta små duggande skurar som tvingade oss att köra paraplytransport mellan ugn och spåntunnor, till blixtar som jag trodde slog ner i nacken på oss.

Tror ni nånting fick stopp på dem?

Inte då, det var friska tag och fortsatt bränning. De tog glatt lunchpaus under det allra värsta hällregnet, och diskuterade engagerat glasyrtjocklek och maskering strax efter att vi nästan dött av åsknedslag.

Har ni såna vansinniga elever? De säger att de kommer tillbaka i höst, och jag erkänner att jag är lite skrajsen… Vad ska de då lyckas övertala mig till?

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Vavrakeramik
0

Glad keramikfolk e ju lite tokiga, inget som förvånar.

Marang
0

Apropos raku-bränning, kanske inte alla vet när man raku-bränner med gas,att när trycket sjunker o det är svårt att hålla värmen, kan man sätta ner tuben i varmt vatten, så ökar både trycket o humöret. Ju störr kärl med varmt vatten ju bättreFlört

[rolnor]
0

Man kan rigga upp en hårtorrk riktad mot tuben också.Cool

LeWE
0

Rakubränna när det åskar… neeej, tror inte det Tyst Är ganska åskräddTyst

LenaR
0

#4 Hade vi vetat att det skulle åska hade vi aldrig försökt, men det teg smhi om, så det blev en överraskning. Eller chock rättare sagt…

Men roligt hade vi faktiskt ändå!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

susanne.k.wall
0

Ja det var ena pigga elever. Jag förstår att ni hade roligt. Det brukar bli det när det blir så där med regn och åska och diverse överraskningar. Säkert ett roligt minne för er alla att se tillbaka på.