Keramik iFokus

Keramik

Etikettövrigt
Läst 3603 ggr
Keraleij
0

Vad gör Du idag?

Tänkte att det kunde vara kul att få en liten överblick över vad som händer ute i verkstäderna en vanlig vardag! Många tror ju att det enda en keramiker gör är att sitta vid drejskivan och skapa. Blixtrar kreativiteten just idag? eller gör du kanske något helt annat? Städar? Suckar över bokföringen? Ärliga nu!

Själv håller jag på med en beställning av små "gräskullar" som ska bli fundament till ett pris. En konstnär här i trakten ska göra en flaggstång på dem och i den ska en liten rosaröd klänning av målarduk vaja.

Just nu tog jag en paus för att grubbla över hur jag ska få ut kullarna ur tryckformen av gips utan att förstöra hålet som flaggstången ska stå i. Får se hur långt jag hinner medan lillkillen sover förmiddag…

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Jessika
0

Här är en fritidskeramikers vardag:

Sitter på mitt "riktiga" jobb och läser på iFokus (just nu alltså). Snart är det lunch och jag ska åka hem och äta ärtsoppa.

Ikväll ska jag ner till drejskivan och försöka göra några krukor som jag ska ha själv hemma, tänkte göra en enkel form, en rak cylinder med drejränder. Tyvärr brukar jag inte ha tid att sitta mer än en timme eftersom det är annat som ska hinnas med hemma. Dessutom blir det bara 2 eller 3 tillfällen i veckan jag håller på med keramik så ni kan ju räkna ut att det inte blir så mycket producerat! Jag har inte kört ugnen sen före jul…. men nu börjar jag ha grejer så jag kan köra en skröj snart.

Det ska bli kul att läsa om era vardagar, bra tråd initiativ!!

frykis
0

Jag Tänker! Har suttit sen nio i morse och bara tänkt på vad jag ska göra. Normalt brukar jag inte ha problem med inspirationen men eftersom jag ska ha utställning i början på maj (inlämning slutet av april) så har jag fått prestationsångest och ingen av mina idéer duger.

Vad gör jag, hur ska jag få inspirationen tillbaka?

poja
0

Frykis gå till verksta`n och börja städa. Då kommer inspirationen krypande så småningom ska du se.

pluppan
0

ja, jag är ju oxå fritidskeramiker så idag jobbar jag halva dagen, spelar badminton på lunchen, kastar i mig mat och sedan ska jag fortsätta att skriva på en slags uppsats till högskolan eftersom jag hoppat på en extrakurs där denna termin. sen blir det la kväll med middag och sånt. under tiden fortsätter hjärnan med att tänka på keramik……………vi har i helgen bestämt att ha utställning i föreningen till pingst med tema kärlek så jag måste nog pussa lite på gubben så jag får lite inspirationSkrattande

zzaga
0

Efter att ha lämnat sonen på dagis har jag kastat mig ut i verkstaden. Fixat två skålar sedan igår och sen tejpat en massa papplådor som jag nu har användt som gipsformar.

Jag hade egentligen tänkt dreja, men jag vill gärna ha en hel dag så att jag kommer in i det hela. Så nu sitter jag och klurar på vad jag ska käka till lunch.

Kerstin-O
0

Hej på er allihopa! Jag är ny i gänget. Har nu äntligen tagit mod och registrerat mig som medlemSkrattande Jag har varit inne på fokus och spejat, samtidigt som jag både har kokat kalops och gjort lite smågrejor i lera.

Keraleij
0

Jag fick ytterligare ett pass i verkstaden nu på eftermiddagen, men det var inte mycket jag hann på de 40 minuter som sonen sov den här gången. Dagens resultat blev sex stycken små lerkullar som nu väntar under plast på att putsas och engoberas i morgon. Hålen blev bättre när jag hade gjort ett par stycken och
tog det lite försiktigare när jag lyfte formen.

Det är inte så dumt med lite sådana här specialbeställningar ibland, när man blir tvungen att fundera över både formen och det tekniska. Ibland leder det fram till nya upptäckter som mynnar ut i något helt annat. Den här gången fick jag fram en fin turkos engobe när jag försökte blanda till "gräskullegrönt".

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

cherie
0

Ok sanningen…ingenting igår och ingenting idag…fast jag har fått hem en hög med ny fin lera…och bokföringen ja,,,ska mata in den i datorn men känner mej lite osäker..har haft hjälp innan och ska nu fixa det själv..imorgonkväll börjar jag en datakurs i bokföring som tur är!..-ena dottern ska med..så med lite mera tur tar hon hand om min i fortsättningen, men ändå bra att göra det mesta av förarbetet själv..i verkstan har jag tidigare jobbat inför "alla hjärtans dag" och ganska mycket alster till påsk,,har en del beställningar kvar att göra innan ugnen ska sättas.,,idag har ja varit ute med lillkillen (hunden) lagat mat druckit kaffe och vilat en stund..och kollat fokus 2 ggr.

monica.k
0

Sitter på mitt "riktiga" jobb och kollar i fokus, slutar här kl 20.00, Igår kväll satt jag en skröj ugn men hinner inte glasera  idag. Tyvärr hinner jag inte jobba så mycket som jag skulle vilja i min verkstad eftersom jag jobbar heltid på mitt "riktiga" jobb.

Vavrakeramik
0

Hej, jag har haft barnpassning idag och därför fått hela dagen till att arbete. Jag har varit iväg och hämtat lera samt en skylt som jag beställt, jag har flyttat runt saker o hyllor i min lilla butik för att komma iordning inför att jag öppnar för året på fredag, jag har burit ner 400 kg lera i källaren. Ungefär så…

Tale
0

Noen har knust glasset i døra på verkstedet, og i dag har glassmesteren vært og fikset det. Fant ikke roen til å begynne på noe nytt med dem valsende rundt,så jeg glaserte noen gamle greier med penselglasur.

Jordemor
0

Jag har en heldag i verkstaden-butiken i dag

Tillverkat fem små skålar som kören jag sjunger i har beställt(dom har beställt 50st och jag hra nu 35 kvar att tillverka) Efter det gjorde jag en fruktskål  som en dam beställde i fredags. Det var en lite större(3,5kg lera) variant. Den skulle vara helt rak inge krusidull och sedan glaserad i bara blank transparent. Efter detta drejande har jag kavlat och "byggt" 2 små bilar. Bilarna skall bli sparbössor. Nu är klockan snart två och jag vet inte riktigt vad jag ska göra men tror att jag kan packa en skröjugn.

hälsar Åse

Jessika
0

#12 det låter som du varit effektiv idag! måste vara skönt oxå att variera uppgifterna som du gör.

zzaga
0

I dag drejar jag frukostskålar och har satt en skröj. Skröjen står nu på värmning innan (jag misstänker att det ev var lite fukt i några grejer så jag vågar inte starta den ännu.) jag ska sätta på den i kväll.  Mina gipsformar sedan i går står på tork i köksugnen här… hoppas de håller nu:)

lotta2
0

Idag provade jag först en idé med halvtaskigt resultat. Sedan kavlade jag porslinslera till en sorts mobil, 120 bitar. Telefonen ringde, en konstförening som undrade om jag kunde göra en grej åt dom i rätt prisklass för dom. Funderade lite på vad jag kunde hitta på år dom. Kollade gasolflaskan och insåg att det inte blev någon rakubränning idag trots bra väder. Åt lunch framför datorn…kollade in vad som hänt på keramik iFokus.
Ut igen och gjorde klart lite efterarbete på en del torkat. Fastnade i privatsamtal i telefonen i en halvtimme. Sedan suttit och funderat på vad jag ska köpa för lera för min börjar ta slut. Men det är inte lätt eftersom jag ska bygga och bränna i vedugnen snart och jag vill inte ha massor med olika leror utan vill köpa en som fixar drejning och kavling och att brännas i elugn och i vedugn med saltning /soda. Inte lätt det. Så in igen och ge barnen mellanmål efter skolan. Nu ska jag gå ut och sätta fart med drejning av skålar i en timme till innan jag ska laga middag. Sedan blir det ett kort pass igen i verkstaden ikväll.

lotta2
0

Idag däremot så har jag tillbringat morgonen med att ta hand om det jag glömde igår, när jag blev avbruten . Jag skulle ut och dreja på kvällen och glömde lägga plast över matningen på min lerkvarn. Den står direkt under min värmefläkt så idag har jag fått tillbringa 2 timmar med att skrapa loss lera från matningen , för att  lyckas skruva loss den och skrapa rent hela skruven. Inte kul jobb det kan jag intyga. Dessutom blir man ju extra arg på sej själv för det är inte första gången jag missat detta. Men eftersom fläkten är ny hade jag aldrig trott att det kunde torka så vansinnigt fort. Innan har  det iaf gått att blöta upp leran och låta stå ett tag, men nu var det stenhårt. BLÄ….Så är det, glömska straffar sej med tungt och trist jobb…

Så kan en dag också se ut om man är disträ…;D

Green
0

Hobbydrejare som man är, har bara drejat en dag detta år -nästa blir nog på lördag. Går sista terminen till arbetsterapeut nu och skriver c-uppsats med en kompis. Lika disträa och nördiga bägge två, i förra veckan fick vi för oss att vi skulle göra egna hudvårdsprodukter, igår var vi och köpte ingredienserna istället för att sitta och skriva på vår c-uppsats. Idag har jag fått gjort lite på c-uppsatsen men mest tid går åt till att fundera vad jag ska dreja på lördag och vilka hudvårdssaker jag ska göra senare och vad jag ska köpa till dem.

Hälsningar keramiknörden (och hudproduktsnörden)

peeolina
0

Packa en ugn…… sååå kul för in går nu våra första papperporslins figurer som lekt fram…..kan knappast bärga mig vill att det skall vara färdigt nu!! Ha en bra kväll allesammans // peeolina

Vavrakeramik
0

Idag har jag bara varit mamma…

KeramikeniSkredsvik
0

Bara…

JennyKrita
0

Precis vad jag tänkte oxå Flört

zzaga
0

I dag blir det att tömma ut skröjugnen, sortera det som ska glaserars i olika glasyrer. Hänkla muggar från igår. Glasera, blanda fler glasyrtester och att blanda till en grön engobe och att blanda till ett violett engobeprov.

Bregotta
0

Idag har jag varit på jobbet och hela tiden önkat att jag fick vara hemma och blanda glasyrer och sätta ugn. Nåväl gick tidigare för att hinna till Cebex innan 16 och köpa ingredienser som nu ligger och väntar på att bli fina glasyrer! Imorgon då skall det blandas och stå i…

zzaga
0

Vad blev det för några ingridienser?

Vavrakeramik
0

Nä, det är ju inte så bara att vara mamma. Vad jag menade är väl att det inte blev något i verkstan. Idag däremot har jag öppnat min butik för säsongen o det känns kul. Hade en familj på besök som firade mammans 50-års dag med att dreja o bygga skålar hos mig. Trevligt med sånt tycker jag men betydligt mer jobb än de där 2 h de var här. Något man ska tänka på när man prissätter.

Bregotta
0

#24 Jag köpte

• kvarts
  • krita
  • järnoxid
  • kopparoxid (röd syntetisk - skulle ha den "vanliga" men fick fel såg jag när jag kom hem… vad är det för skillnad?)
  • kromoxid
  • talk
  • benaska

och innan hade jag

• bentonit
  • cornish stone
  • kalifältspat
  • dolomit
  • flinta
  • tennoxid
  • koboltoxid
  • kaolin

Visst kan det bli fina glasyrer av det - eller?

LenaR
0

Själv klarar jag  mig inte utan nefelin syenit, men det är för att snart sagt alla fina krackande innehåller ns. På det där kan du få hur många fina glasyrer som helst!

Fråga: vad är skillnaden mellan flinta och kvarts?

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Hubert
0

#27 Hej Lena. Äkta flinta är mald ifrån flintsand eller pulvriserad kalcinerad flintsten som reagerar lite snabbare än kvarts. Den sjunker också snabbare till botten och tjockar till det för att den har större täthet så kvarts är lättare att arbeta med. Men att den reagerar snabbare gör ju att den kan ge annat mönster allt annat lika. Gjorde för länge sedan prover med kvarts i ena och flinta i andra och såg en liten skillnad./Louise

zzaga
0

Sorry att jag lägger in en offtopick fråga här (men jag kan inte starta några nya trådar just nu).

Vart köper ni EKP här i Sverige? Vad kan man använda istället? Kaolin? Nån spciell sort? Ball clay? Nån speciell sort?

En fråga till:

Hur många grader måste man sänka tempen i ugnen om conen är nersmält men inte utsmält?

/S

zzaga
0

Glömde ju skriva vad jag gör i dag:

I dag är ja mamma:) Så det blir duplobyggande, snortorkande , matande, gos, blöjbyten, ajabajande, torka tårar och puss och kramar. In emellan brukar jag försöka tänka ut vad jag ska göra i verkstade i morgon:)

Hubert
0

Vad är EKP?/Louise

LenaR
0

#28 Louise, hur liten var skillnaden ? ;) Är det grovleken det hänger på mest? När du säger att flinta reagerar snabbare, menar du att den har lägre smältpunkt?

Och jag slipper ifrån att beskriva min verkstadsvardag, för det är söndag, och jag är ledig, och ska bara läsa böcker och dricka te hela dan!

Böckerna är fiktion, inte keramik, och teet brygger jag i min egen fina tekanna :)

#30 Du verkar ju ha det bra Saga :( *inte alls avundsjuk!*

LeWE
0

Ida är det söndag så jag har egentligen inte öppet, hemma o tvättar, städar lite. Jobbar emellertid i "huvet" Får en del ideer som man kan bearbeta. Har köpt en spånskiva och ska få hjälp att tillverka plattor att dreja mindre saker på (har fått iden från forumet) Drejar alltid större saker på plattor men tror det vore bra att dreja även mindre skålar o ljusstakar på plattor, ska försöka, jag tror det är lättare att behålla formen då.

Åker nog till verkstan en sväng o "tittar till", jag har svårt att hålla mig borta!

zzaga
0

31

EKP är en speciell typ a extra plastisk kaolin som bryts i Califonen.

32 he he.. mysigt, bara man inte vore så trött jämt!

Hubert
0

#32 Lena, ja precis en aning lägre smältpunkt och jag kommer inte ihåg exakt skillnaden. Har letat efter proverna men det ser ut som jag får göra nya. Ska starta en glasyrugn imorgon så jag kan testa!/Louise

#34 Tack zzaga. Vet du formeln så man kan se skillnaden?
/Louise

A.M.L.
0

Idag har jag suttit framför datorn och kollat runt här…

Trevligt och mycket inspiration!

Ska se om det kan bli nåt gjort "på riktigt" också…

A.M.L

zzaga
0

35

Nej inte på rak arm. Jag hittade den på nätet i går och sparade länken. Men den är på min andra dator. Jag får återkomma:)

Hennum
0

just nu gör ja absolut ingenting, o de kommer ja inte i veckan heller. eftersom ja har bild o form på måndagar o onsdagar, o nu har ja lov. men när skolan börjar igen ska ja fortsätta med min flaska som ja gjort o håller på att göra ett medeltidsaktigt mönster på.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

cherie
0

jag har jobbat i verkstan hela dan idag…och igår och förrgår. Lykter med utskuret mönster,,tänkte ha en glascylinder i så att man kan ha den ute.. ca 30cm hög med lock…kommer bilder när det är klart…ibland är det så skönt att ha något på gång som tar lite tid,,skära mönster är som meditation, och dreja och skulptera..

abbis
0

Snyter mig hostar och fryser…sitter lite vid datorn för att få tiden att gå…har en ugn som står oöppnad i verkstan…

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

KeramikeniSkredsvik
0

Samma här, förkyld som tusan. Har hostat upp tårna inatt känns det som… :(

lotta2
0

40+41. Det är synd om oss idag.jag har också feber och ont i huvudet, känner mej vissen jag med. Ingen verkstad för mej idag heller. Trist. Får trösta sej med att läse en bra bok…

Ulla
0

Jag har jobbat med annat än keramik idag. På vägen till jobbet satt jag på pendeltåget mitt bland folk som snörvlade, hostade och nös så det stod härliga till. Så nu väntar jag bara på att få sälla mig till resten av gänget.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

zzaga
0

Jag har glaserat som en galning i tron att jag skulle hinna sätta en ugn innan klockan fyra. Sen ringer guben min vid tre och säger att han behöver all ström för att värma det han precis murat, det ska tydligen bli kallt några dagar fram över.

pluppan
0

jag har fått gå hem från jobbet idag med feber. tror att det kan vara nåt internetvirus…….förmodligen härifrån

zzaga
0

*skrattar* Det är kanske Hampus som smittat er? Han är snorig som alla andra dagisbarn.

Jessika
0

Själv har jag nyss haft mitt. Var jätteförkyld med hög feber och en otroligt envis/Stark hosta som höll i sig riktigt länge. Nu ligger gubben hemma och är sjuk, hoppas jag klarar mig den här gången…

Och hoppas att det inte smittar via "keramik.ifokus" hiihihi

LenaR
0

Vete sjutton, jag har också en förkylning på gång… Tänk om det faktiskt kan smitta via en sajt?? ;)

Ulla
0

Pluppan har nog rätt. Datorvirus som sprids genom internet har man ju hört talas om.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_