Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 2781 ggr
mallezeilon
0

Saltskål

Har funderat på att tillverka ett gäng saltskålar. Min fråga är nu vad är det som gör en skål till en saltskål? Bör den ha några speciella funktioner?

[rolnor]
0

Den kanske inte ska vara så stor? 10cm diameter kanske?

pyromanen
0

10 cm låter väääldigt stort för en saltskål.   Om det är en sån för flingsalt föreställer jag mig snarare pytteliten, kanske 4 cm?

lotta2
0

Om du inte tänker på sådana där (franska ?) som ser ut som en liten kupol eller grotta där man tar saltet med en sked i?

Om det bara är den pyttelilla skålen så är det väl bara det som gör den till saltskål att den är lämplig attt ha salt i den, något annat har jag då aldrig hört eller sett.

[rolnor]
1

Jag vill minnas att jag sett såna hos konsthantverkarna i Stockholm, av Gunilla Kropp, dom var kanske 5 cm, ganska tjockt gods och helt svarta, sen var det en liten smid skopa i varje, jättefint.

mallezeilon
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för konstruktiva tankar! Jag tänkte mig en lite skål bara..

Skickar med en lite sommar bild till er alla som en glad sommar hälsning!

Godsagare
0

Om kunden måste fråga vad den ska användas till så bestämmer du att det är en saltskål. ;-)

Gällande min väninna så frågade hon inte utan utbrast: "Oh vad bra, en sån ska jag ha bredvid sängen och lägga hörapparaten i!"

Eeh…? Ok…  Cool

Doriz
0

Jag tycker det är trevligt med ett lock eftersom saltet oftast står framme. Sked är en förutsättning efter att jag läst analyserna av skålarna med jordnötter i baren på krogen men det är säkert en smaksak beroende på hur äckelmagad och larvig man är.

LenaR
0

#7 Salt är bakteriedödande. Så det är nog inte så farligt?

Fast en minisked är fint ändå!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Godsagare
0

Sen hoppas jag verkligen att hygienen hemma är betydligt bättre än på krogen?

Har sett att en del har nåt fint litet snäckskal att ta saltet med så sked är inte ett måste.

Doriz
0

#9 Som sagt beroende på hur larvig och äckelmagad man är. Jag tillhör de larvigas skara, tyvärr, men jobbar på detOskyldig.