Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkurserutbildningar
Läst 3311 ggr
liswis
0

Hantverkslärling

Jag tycker att det krävs mycket för att uppfylla de mål som uppställs i bifogade länk av den som tar emot en lärling. Om jag förstår rätt syftar utbildningen till att ge kvalifiserad utbildning att verka i yrket.

[Ante333]
0

Om man driver runt en verkstad med allt som innebär och det funkar så är det ok att ta emot en lärling.

abbis
0

Det jag inte riktigt får ihop med detta resonemang är

Hur ska denna lärling kunna referera  till en keramiker/krukmakare  som inte blir erkänd i sina egna led som godkänd hantverkare. det är väl jättebra att gå hos många olika men det bör väl ända vara någon som har gesällbrev annars är det bortkastat om man ska ta med detta i sin CV.

Jag pratar med egna erfarenheter då jag trots att jag tagit pris  i otaliga drejartävlingar inte är accepterad hos dom som delar ut stipendier och driver typ KHVC..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

liswis
0

Ja, det är viktigt att ta reda på om den utbildning/kurs man går också går att hänvisa till om man t ex vill söka vidare.

hellekobbernagel
0

Ja den som vill gå lärling måste också själv vara uppmärksam på vad som  gäller idag och vad den personen igentligen söker. I början kan det verka lite gulligt att jobba med keramik, men det är också en tuff branch. Vill man gå lärling för att vill bli självförsörjande keramiker eller er det en period där man söker något annat. Utbildning i al ära, det går ju oftast bra för självlärda också. Det gäller att ha intresse och drivkraft tycker jag. Att gå lärling hos en krukmakare kan ge en bred kunskap inom detta hantverk, marknadsföring etc, vilket man inte altid får på skolor. Men på skolor ges mera tid åt det konstnärliga også.

Men för lärlingens skull kan jag tycka att den ska få lärlingsplats hos en som kan sitt hantverk och kan lära ut det, samt bra är om handledaren har ett bra kontaktnet. En lärling söker sig antagligen også sig till en keramiker de tycker om, sedan sker en mognad som  kan leda till en ny väg.

Helle K Keramik Gotland
www.helle-k.com