Gjutningsproblem
Någon som kan hjälpa?
Jag har en stor tallriksform att gjuta i. Den har fungerat bra men blivit oanvänd i några år. När jag nu vill gjuta så håller tallriken inte ihop utan det blir en under- och en överdel. Vad gör jag fel?
Jag gjuter med röd lergodslera.
Tack på förhand
Lite svårt att riktigt förstå från din förklaring. Kanske du borde gjuta en längre tid så att det hela blir 'genomgjuten'. Annars kanske att gjutmassan är för tunn. Om du tror inte att det här är lösningen till problemet, förklara lite närmare och jag kan kanske svara. Hur formen ser ut, och hur gjutleran är blandad.
Så..det är inte bara vi som är tillräckligt korkade att försöka gjuta stora tallrikar?????
Det låter som,efter gjutningen, båda sidorna möter inte varandra..rusultatet är en luftspalt som innebär att bränning blir en mardröm.
Vet ej hur du får leran in i formen..storleken av, och hur många hällhål du har…men vi måste överfylla formen så att allting inuti hålls i tryck och lernivån inte sjunker.
En enkel hemgjörd tratt över hällhålen ger överfyllningsmöjligheter..hör av er och vi kanske kan visa några bilder av hur vi gör.
Ger inte upp…………..Keith S.
För länge sedan försökte jag också mej på att gjuta tallrikar, jag upptäckte och läste mej till att det var bra att lyfta upp formen och rotera den när du hällt i en del i den, plus banka rejält på bordet eller formen så lyften inne tvingas ut. För min form hade två hällhål och däremellan bilades det lätt jättestora luftbubblor, speciellt om massan var lite tjockflytande då fyllde massan inte riktigt ut formen helt, om det var riktigt illa var det just som du beskriver 2 delar upp och botten. Så om du häller i gjutmassan och ser till att vrida och banka på formen helst under det du häller ( ja,jättebökigt)så att bubblorna tvingas ut brukar det gå bättre. Ha inte för tjock massa heller, det tyckte jag var enklare. Fyll på med gjutmassa i påfyllningshålen så att du verkligen får fyllt upp hela formen och passa på och återfyll när det sugit upp ett litet tag.
När du gjuter tallrikar ska gjutleran vara tunnare än tex vid gjutning av muggar. Den färdiga gjutleran är alltid för tjock att gjuta tallrikar direkt med. Tunna inte ut med enbart vatten utan med pyttelite ställmedel/vatten. Rör om ordenligt innan du bedömmer konsistensen. Om du använder vattenglas så vänta några timmar så leran blir "färdig" annars får du pyttesmå bubblor.
Två hål i formen:Häll i det ena hålet tills leran kommer upp i det andra. Så trycks den befintliga luften i formen ut.Leran får under hällningen inte sjunka ner i hålet närmast tallriken dvs. påfyllningshålet bör vara maximalt fyllt hela tiden. Detta för att inte mata ner ny luft som inte har någonstans att pysa ut.
När hålen är fyllda och formen börjar suga fyller du båda hålen innan leran sjunkit in i hålen närmast tallriken. Pass upp. Det går fortare än du tror. Du märker när du inte behöver fylla på mer. Ha tålamod och passa det lönar sig
Om leran inte kommer upp i det andra hålet inom någon minut har du för tjock lera som blir för trög och stannar på vägen. Det är då kört men du kan ju återanvända leran.
Ett stort hål i formen: Samma konsistens. Du börjar att hälla i ena kanten. Fyll på tills formen är fylld så där en halv centimeter upp på innerkanten. Den här formtypen kan man ibland också behöva fylla på men oftast inte om konsistensen på leran är den rätta.
Tack för hjälpen skall prova efter era tips. Skulle problemet kvarstår skriver jag igen. Tack
Jag har gjutit många tallrikar i mina dagar med gott resultat. Tycker att lergodsleran (framförallt den röda) är mycket svårare att hantera än stengodsleran som känns mindre "fet" och därmed "rinner" lättare. Lycka till!
Om du får en "över"- och "underdel", låter det som om du inte återfyllt formen i tid (som Lotta nämner), utan luft har fått en chans att dras ner mellan formhalvorna….resultatet blir en "inner"- och en "yttertallrik"…
Att gjuta massiva former, som t.ex. tallrikar, kräver att man kollar upp, och återfyller i tid, annars blir det ihåligt…