Sprickor, sprickor, sprickor...
Usch vad less jag blir!!!! Nu har över hundra små skålar spruckit för mig. Jag har drejat dem på klös vid olika tillfällen och varit så noga att torka dem sakta och bearbeta botten ordentligt. Ändå bli det härliga stora sprickor med tre stora "grenar" utåt i botten. Varför?? Kan det vara att jag inte knådar ordentligt? Har ju ingen lerkran och har svårt att knåda för hand ordentligt, 3 veckor kvar till förlossning och krafterna finns liksom inte där… Var ute och kollade mina vitlöksrivare och nu börjar de också spricka. Jag som var så nöjd att jag började få ihop ett bra lager till min butik
Vad har ni för knep när ni drejar på klös??? Har aldrig haft såna här stora problem förut. Hjälp!"!!/Petra
Min första tanke är att du kanske ska byta lera. Visst är de olika känsliga för sprickor? Någon som vet bätte?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Jag har också haft såna problem och då berodde det på leran. Det var en naturlera och just den sändningen var kass i kvaliten. Allt man gjorde sprack i botten, hur trist som helst. Med en bra lera så ska inte bottnarna spricka, det är inte din drejning det är fel på tror jag. Hoppas det löser sig.

Jag har använt fyle nu. Första försändelesen därifrån och det mesta har spruckit, kanske för att det är en naturlera då och kanske dålig i kvaliten som du säger Vävra. Min vita jag använder har inte alls gett sådana sprickor på samma sätt. Reklamerar man sånt eller är det bara att köpa ny? Hur gjorde du? Har någon annan denna erfarenheten av just denna lera? Hoppas det inte gör nåt att jag skriver vilken lera det är?
Tack för era svar!

Ibland är det som det går troll i det man gör! Har varit med om liknande.. mina hänklar sprack en period, det var hopplöst, jag trodde jag skulle bli tokig och försökte efter konstens alla regler motverka dessa sprickor. De sprack inte helt men det blev som en spricka där jag satte hänkeln (jag drar ut hänkeln från godset) Helt plötsligt upphörde sprickorna o jag vet inte än idag vad det var för fel??? Tror inte det var leran för den sprack inte för övrigt.. är glad att det funkar nu.. peppar, peppar..

Jag drejar också fyle-lera just nu och en hel del har spruckigt. Både stort och smått….men jag har inte kunnat förstå varför….var också snabb med att tro att jag gör fel…
#3 Dom gånger jag får såna sprickor är när godset är för tjockt i botten förhållande till godsets väggar…Det blir spänningar då godset är olika tjockt…det syns oftast inte förren efter bränning.
#4 det med hänklarna som du beskriver händer oftast när leran blivit lite torrare än läderhårt..det får inte vara för stor skillnad på godset när man sätter på en helt mjuk hänkel…
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
#3 Såg att du drejat dom på klös..Har du testat att dra leran upp och ner ett antal ggr.Det gör man för att få lerpartiklarna att ligga åt samma håll..Jag "knådar" leran så att säga på skivan när jag kör klösar..Vissa leror kräver detta…och fylen är en sån lera..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
#4 Aha, Lena, här är det läge att påminna om fredholmska knycken!
Den går till så här:
- Sätt dit hänkeln som den ska sitta, slickrat och klart.
- Vänta i några minuter, medans du hänklar resten av produktionen till exempel.
- Gå tillbaks till den först hänkeln, håll i mugg och hänkel och tryck hänkeln några mm ner och upp igen. Klart!
Den där lilla förskjutnngen tar ur spänningarna och är väldigt effektiv för att förhindra sprickor.
För övrigt. När jag gick en kurs på medborgarskolan en gång, så hade de en plansch över olika bottensprickor. En S-spricka antydde ojämn botten minns jag. En tregrenad? Kanske som abbis säger, att botten är för tjock.
Det är ingen som sitter på en sån liten lathund som ni kan kopiera över till oss? Det var flera olika mönster på sprickor som betydde det ena eller andra.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Då jag drejar på klös så uppstår sprickor lättare, men jag har ett litet tips som kanske kan hjälpa dig.
Du kan prova att då du gör botten trycka ned den sista biten (0,5cm) lera med ett spänstigt sken eller ett annat verktyg med en platt sida. Då blir botten bättre genomarbetad än om du bara använder fingrarna.
Detta knep lärde jag mig av Ellen Ek som drejar på klös i poslin.

Tack för alla tips!!! Jag ska ta och testa dem och se om jag har bättre tur:) Jag har ialla fall massvis med glasyrprover nu!!! Så det är väl bara att börja blanda lite:)/Petra

Tack Lr för tipset om den "Fredholmska knycken", hade jag inte hört talas om, det ska jag prova fast numer har jag inte problem med dessa sprickor, det var för några år sen. Jag ställer muggar o kannor upp o ner att torka när jag satt dit hänkeln, tycker hänkeln "faller" snyggare (kanske dumt utryckt.. men hoppas ni fattar)

Fyle, ljus var just den leran jag hade problem med. Den verkar vara sprickkänslig vilket är synd för den är väldigt väldigt snygg. Jag orkade inte fortsätta brottas med den utan anv. fabriksblandade massor nu istället. Fast det kan säker gå bättre för dig om du pressar ihop bottnar ordentligt å sånt. Jag kände bara inte att jag ville lägga så mycket tid på det, vill att leran ska funka snällt. Hoppas det löser sig Bruzapetra, man vill ju ha annat än glasyrprover som resultat…

Inte mycket mer att tillägga än att sprickor typ "S" i min erfarenhet alltid är ett resultat av inbyggda spänningar i leran, orsakade av dålig knådning, ojämn tjocklek, eller ojämn torkning. Om inte leran är bra knådad/homogen i strukturen, eller om t ex botten är tunnare än nederdelen på krukväggen, har man "byggt in" en spänning som antingen visar sig som en torkspricka, eller som det typiska "S-et" efter bränningen. En för hastig torkning bidrar förstås också.
Olika leror krymper olika mycket, och är därför också olika känsliga för spänningar. Ju större krympning destå känsligare. Jag jobbade rätt mycket med Fyleleran för många år sedan, men kan inte påminna mig att den var knepigare än andra leror. Men eftersom det är en naturlera skiftar förstås egenskaperna från tid till annan! (Jag använder den bara till skulpturer/figurer ibland nu för tiden, eftersom jag tyckte den sintrade lite för dåligt för bruksgods.)
Jämn tjocklek och långsam torkning är mitt tips! (Skall jag säga som ibland stresstorkar krukor i bastun när det kniper med någon beställning! -Dreja på morron, hetstorka i bastun över dan, och skröja till kvällen…hehe…fast sånt kan man ju inte berätta!
)

HHej, jag drejar en hel del också i fyle men har aldrig fått spickor, tycker att materialet är underbar att jobba med….jag är mycket nogrann när jag "knådar" leran innan bearbetning vilken lera det än är, så mitt blygsamma råd är försök med det, lycka till :)