Katastrofglasyr (blå)
Här kommer fortsättningen på historien om min blåa matta stengodsglasyr.
Detta är en glasyr som innehåller merparten av fältspat, kaolin,krita,barium,zinkoxid samt kobolt förstås.
Första provet blev riktigt bra, andra likaså. Dags att blanda en större sats tänkte jag…
Blandade ca 2 liter som blev väldigt tjock och märklig. Spädde alltså en hel del. Provbrände denna glasyr och ut kom en otroligt kritig och "död" blå glasyr. Tänkte då att jag läst fel någonstans i receptet och blandade en ny ganska stor sats.
Samma resultat igen!Så nu sitter jag här med en massa blå (dyr!) glasyr som jag inte kan använda.
Finns det något man kan sätta till så att det smälter ut bättre?
Jag har två teorier om varför det blev så fel.
A. Jag har blandat ihop locken till mina plastlådor med glasyrmaterial så att jag ex tagit samma sak 2 ggr och därmed inte fått med en ingrediens
B. Jag har läst fel i receptet, ex haft i 48 g krita ist f 4.8 g, vilket kanske är mindre troligt då jag inte borde gjort samma misstag 2ggr. Men vad vet man!
Oootroligt tacksam för all hjälp!
Det krävs nog en massa jobb för att hitta rätt smältpunkt för din felblandade glasyr, ett sätt är att tillsätta små mängder litiumkarbonat ellr nåt annat flussmedel, kanske alkalifritta. Jag skulle nog blanda (mycket noga!) en liten sats igen och testbränna denna. Det är väldigt lätt att det blir fel när man skalar upp en glasyr, precis på det sätt du själv nämner.

Ja, det där har hänt mig flera gånger också. Jag tror att det bland annat beror på att vågen har större mätfel för mycket små mängder. Så när man blandar t ex 50 eller 100 gram luras man av vågen att ta proportionellt för mycket av ingredienser som det ingår väldigt lite av. När man sen skalar upp till större sats blir proportionerna de rätta, och glasyren en helt annan.
Jag har en digitalvåg som ska kunna väga 0.1 gram, men så exakt upplever jag inte att det blir (och dessutom lockas jag att istället göra prover på 10 g …)
Du kan väl prova att ta ut lite av din glasyr och tillsätta lite mer zink och Barium för att flussa, en linjeblandning t ex?
Det kan ju vara den mänskliga faktorn, att man räknar fel (i ditt fall 2 ggr) eller som #2 skriver så kan det vara din våg som inte väger exakt.
Det finns en mängd olika flussmedel; alkalifrittor, borfritttor, litiumkarbonat, Barium eller strontiumkarbonat, zinkoxid, m.fl.
Att jag föreslog litiumkarbonat är att det behövs så lite av det, 1-5% borde vara tillräckligt.
Har råkat ut för en likadan sandpappersaktig, sträv yta fast på en vit glasyr.
Minns inte vilken för jag blandade en Leach klassiska och en Coopers via Jano från sajten. Ville ha en blank och en matt. Allt mitt gods blev inte strävt, brände om en sak men den blev likadan. Den var inte utsmält sa en leverantör som jag frågade.
Nu har jag ett till problem med glasyr.
Har blandat en gammal transparant med tennoxid + mörkrosa färgpulver. Den blev rosa med skiftningar. Leran jag använt innehåller 0 - 0,2 % chamotte. Problemet är att det blev små svarta prickar som gör att ytan känns sträv och otrevlig.
Jag funderar på om det kan vara så att jag måste göra nåt med pulvret så att det blir mera finfördelat. Tänker inte ha det på insidan eftersom jag läst i Tärns bok att färgpulver kan vara giftigt.
Tar gärna emot idéer om mina prickar.

#3 Med linjeblandning menar jag en grundläggande metod för utprovning och förändring av glasyrer. Googla t ex "line blend glazes". Principen är att man blandar två glasyrer med olika sammansättning och sedan blandar dem med varandra i olika proportioner. På det sättet kan man enkelt se hur en stegvis ökning av något material påverkar glasyren.
I ditt fall skulle du kunna t ex kunna ta två lika stora volymer av din glasyr. I den ena tillsätter du mer zink och Barium som är de kraftigaste flussmedlen i ditt recept (eller litium som Rolf föreslår). Sedan kan du blanda ihop mindre prover av dessa två glasyrer enligt ett linjeblandnings-schema. Varning: proverna med mycket fluss kan rinna så akta dina sättplattor!
Om du har planer på att blanda egna glasyrer rekommenderar jag dig att köpa en bra glasyrbok som inte bara innehåller recept utan också information om glasyrmaterial, metoder etc.
Lycka till!
#5 Låter som om du behöver finfördela "färgpulvret" (är det nån slags oxid eller färgkropp?), ett sätt är att använda en vanlig handmixer och köra en stund i den färdiga glasyren.
Bättre att märka burken än locket. Men det krävs ett misstag innan man kommer på det. Har jag märkt…
#7 Det är en färgkropp.
Rättelse! Jag läste i Anders Fredholms bok om giftiga färgkroppar bl a och inte Tärn. Blandar ofta ihopa dess två?
glasyren blev väldigt tjock, säger du. Kan det månne vara att du satt in för mycket lera? skulle gör glasyren både tjockt och svår smält.
För övrigt, zinkoxid kan behöva förbränning i skröjbränningsugnen, annars kan den göra glasyren 'tjock och märklig' (antagligen inte problemet här) Bariumkarbonat kan också ha en förtjocknande påverkan på glasyren.
Testa lite glasyr med tillsats av all andra glasyrämnen än leran (kaolin)
själv skulle jag kasta allt och börja om. Provmängder är ofta fel om man inte har en ytterst noggran våg