Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 4070 ggr
Iasos
1

Ugnen

Min ugn ställer sig på F1 vid glasyrbränning ställd 1250 g.

F1 = Furnace fails to heat with rated power ( temperature rise between T1 and T2 is less than 4 g C/h ) står det i beskrivningen. Är det någon som är bra på översättning vad det betyder. Ugnen är en Naber TP10.

Iasos

bosse-cebex-gbg
0

F1 betyder brist på energitillförsel…att temperaturen inte orkar stiga till den önskade temperaturen. När uppvärmningshastigheten blivit lägre än 4°C per timma (vilket är extremt långsamt), ger automatiken upp, och avbryter bränningen, och meddelar genom F1 att "det här går inte"…

1. Det KAN vara så enkelt som att en propp har gått. Kolla det först!

2. Om alla proppar är hela, är det troligen ett element som brunnit av. Kontrollera det som nästa steg.

3. Om, mot förmodan, alla element är hela, KAN det röra sig om en krånglande dörrkontakt eller liknande. 

4. Om även dörrkontakten sköter sig som den skall, kan energibristen helt enkelt bero på att ugnens element är utslitna (men fortfarande hela).

5. En mer långsökt men inte helt ovanlig orsak till "F1" är att det lokala elnätet har ett kraftigt spänningsfall vid hög belastning. (Elleverantören brukar kunna göra en gratis kontroll). Den här punkten är ofta kombinerad med punkt 4.

Glad

Iasos
0

Tack bosse-cebe för svar!

1. Alla proppar intakta.Vi har 16amp proppar är det för lite?.

2. Elementen är bytta 2006, borde vara längre, är noga med att inte öppna för tidigt. Jag bränner högst 3 glasyrugnar per år.

3. Vet inte om där är någon dörrkontakt.

4.?

5. Ska kolla detta.

6. Kan automatiken vara sönder? Hur vet man i så fall detta?

7. Ugnen är ställd: Time 1, 180min    T 1, 600 gr   Time 2,   30 min

T2 1250 gr.

Iasos

abbis
0

Jag skulle ställa den

time 1       0 min  T1   1250gr

time 2      15 min  T2 1250gr

om det är glasyr

Indikerar den F1 så låter det helt OK

Hur stor är ugnen?

kan vara time 2 där som spökat till det för dig!

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Iasos
0

Hej Abbis!

Ugnen är en 50 l Naber ugn 1985 års modell max 1260 grader.

Varför skulle du ställa ugnen så ??? Och inte som jag gjort???

time 1       0 min                          time 1        180 min

T 1            1250 g                          T 1            600 g

time 2       15 min                         time 2          30 min

T2             1250 g                             T 2         1250 g

Vad är skillnaden?? Jag bränner stengodsglasyr.

Tacksam för svar

Iasos

abbis
0

Det ser ut som att du kört 3 timmar upp till 600 grader sen skulle ugnen gå upp till 1250 på 30 minuter om jag tolkar instrumentinställningen rätt och det klarar den inte därav indikerar instrumentet F1

Med min inställning så går ugnen direkt  upp till 1250 grader och står sen på utjämning i 15 minuter

50 liters ugn räcker det med 16 amp om du inte har en fastighet som kräver mycket e!

Iasos
0

Tack Abbis!!

Ja det klart det ser ju jag också nu. ( skrattar)  När jag bränner har jag igång så lite som möjligt.

Tack snälla du för denna information ska dra i gång den igen när jag öppnat o kollat hur det ser ut inuti. Allt är kanske pannkaka………….

Iasos

abbis
0

Det går säkert att bränna omFlört

bosse-cebex-gbg
0

Citat Iasos: "6. Kan automatiken vara sönder? Hur vet man i så fall detta?"

Om automatiken är defekt, är den antingen helt "stendöd", med släckt display, ELLER så visar den F6.

Alla andra felkoder, F1, F2, F3, F4, F5, indikerar att problemet beror på olika yttre faktorer, inte automatiken.

M.a.o. om man får felkoderna F1-F5, så är det ett friskhetstecken (på automatiken)…den gör sitt jobb som den skall, och man får söka ett yttre fel, beroende på vad koden är…. 

F1: Temperaturen har under Time2 stigit långsammare än 4°C / timma.

F2: Bränningen har befunnit sig i Time2 mer än 18 timmar, utan att "komma fram".

F3: Trasig temperaturgivare (eller avbrott på givarkabeln)

F4: Temperaturgivaren är polvänd.

F5: Ett "otillåtet" temperaturvärde har angivits (t.ex. 5000°CSkrattande)

F6: Fel i själva automatiken.

------------------------------------------

Gamla Naber N50 (med 3,2 eller 3,3 KW effekt) är ganska effektsvag, och elementen behöver inte bli särskilt mycket slitna, förrän bränningarna blir långdragna.

Tips: Det finns en 5,5 KW elementsats till N50, så när man väl byter, bör man defintivt välja den - så får man en betydligt piggare ugn.

------------------------------------------

Glad