Vit krak.glasyr

Det där ser ut som en rakuglasyr tycker jag. Jag brukar ha 80% M623 (eller annan rakufritta) och 20% nefelin syenit + 3% bentonit.
Tack ska ni ha. Jag hittade glasyren på en bonsaikruka. Dessa ska ju stå ute året om och behöver derför vara frostsäkra. Jag tror inte skaparen har rakubränt krukan. Spännande. Det vore himla kul att hitta en liknande som krackar i elugn. Jag är HELT ny på det här och uppskattar er hjälp mycket. Har precis fått drejskiva och kör huden av fingrarna. Jag har förut bara format med hjälp av kavling och knådning, så skivan är välkommen i min verkstad.
Jag är själv bonsaifreak och gör mestadels krukor till mina träd.
Jag lastade precis upp lite bilder på mina första krukor. Om ni vill kolla, klicka på den här.
http://internetbonsaiclub.org/index.php?option=com_smf&Itemid=133&topic=20960.0
Några av krukorna har jag bränt om med ny glasyr. Dom brunmatta har nu fått nya kläder med aska ock annat gottigott.

Att någon säljer det som "frostfritt" är absolut ingen garanti att det verkligen är så. Jag har haft kunder som köpt tekannor av andra keramiker i tron att att de var jättebra och hållbara:/
Men sök på nätet efter crakle glasyr så hittar du en massa resept:D
Om du hittar en glasyr som krackelerar fint i vanlig elugn, så kan du gnida in föremålet efter bränningen med olika oxider som lägger sej i krackeleringarna. Då liknar det raku…
/Sofia

….inte oxider helst, det är inte vidare nyttigt om någon skulle använda det till matvaror. Jag föreslår kaffe eller te, alternativt tusch…
Lars T ,när du skrev tush ,Slog det mig att när jag var i kina köpte jag äkta bläckfisk tucsh. lite osäker. om det heter så.Använde den till att färga in krackeglasyrer med.Ska se om jag har någon liten vas kvar,i så fall lägger jag in en bild .kan ta ett par dagar.
Det gick bra har lagt in bilder på bläckfisk bläck i glasyren
underbar liten vas! har dom verkligen pressat ur färgen ur en bläckfisk
jag är osså intresserad av en vit crackle så om det är någon som har en som dom vet fungerar bra……helst 1280grader. tycker att det var svårt att hitta någon i cyberspace. till viss del för att jag nu sitter på jobbet och där har våran it-avdelning spärrat en massa sidor så man kommer bara in i typ hälften. ska titta vidare hemma. kanske skulle jag jobba istället……
http://keramik.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=a052fd72-5e0b-4228-af52-3f1266264d0c
Kan det vara denna du menade. där fanns ju faktiskt krackande transparanta som man kan färga in. du har bra minne du! tackar
#13, japp det var den jag hade i tankarna. Bra minne, jo men oerhört kort oftast…;D
Hittade du en bra glasyr Jano?
Bilden ser ut precis som Hannas krack när man färgar in den med tusch. Kanske kan va nåt?
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
lr,
Jag har inte letat mer efter vit krack. Jag fokuserar nu på att få till din krackande vackra glasyr. Jag ska blanda ny omgång i morgon. Jag är nu uppe i 3 försök utan lycka. Om jag får till den ska jag blanda färgprov och leva lyckligt.
Kanske borde prova Hannas krack och inte vara så envis?
Jag har fått min nya drejskiva nu !!! Brent cxc
FANTASTISK !! Drejar 10 kg ämnen och den töltar på som en islandshäst.