Keramik iFokus

Keramik

Läst 6004 ggr
lacultura
2010-10-11 12:20
3

dekaler

Säkert en fråga som varit uppe tidigare… men: Jag bestälelr ibland egna deklaer från Elgs. Det går bra. Men det är rätt kostsamt. Jag vill gärna använda mina egna fotografier och är datakunnig. Däremot bor jag på lnadet i Spanien och har inte alltid så lätt tillgång till material, teknik etc. Finns det något sätt idag där man med hjälp av en laserskrivare kan göra egna dekaler? Jag vill kunna bränna i 750 gr. FInns det specialpapper att köpa någonstans? (Jag har en laminator med….finns det något man kan laminera bilderna med för att sen överföra dom?… eller hur får jag egentligen ner kostnaden? Nån som vet? mvh

ramjambam
2010-10-11 23:10
1

Det finns apparater som gör utskrift, men apparaterna är mycket dyra. Det bästa är att hitta någon som har en sådan apparat, och begär utskrift från dem. Såg annonser i Cerama catalogen några år tillbaka, men nuförtiden erbjuder dem enbart utskrifter lämpliga för glas. Jag tror att det är inte alldeles enkelt, dekalerna fungerar väldigt olika på olika glasyrer och leror.

Pappret att trycka på är relativt lätt att hitta, den är täckt med ett lager gelatin alt. vattenlöslig lim. Över dekalen lägger man på något som heter 'cover coat', en gummiaktig substans som gör dekalen. Bara att hitta en skrivare som skriver ut keramisk pigment… Och då kan man börjaläsa inlägget från början.

bosse-cebex-gbg
2010-10-12 13:30
2

Man måste inte gå "hi-tech"-vägen….det mer traditionella sättet att göra dekaler är att helt enkelt screentrycka motivet på dekalpappret (då kan man använda vilka pigment man vill), och sedan lägga på "cover coat", eller "övertryckslack" som det kallas här hemma…

Glad

stefanandersson
2010-10-17 11:15
6

traditionella sättet är säkert bäst men det skulle vara roligt att höra om någon har försökt fylla en bläckpatron med lite pigment och skrivit ut i sin bläckstråleskrivare.

Annars kan man bli ganska flink på fattigmans-litografi. Ganska enkelt: skriv ut på laserskrivaren och pensla på en oxid i blaskigt tillstånd. Vänd den mot läderhård lera och gnugga av oxiden som bara fastnar där laserskrivaren inte målat svart (det är som bekant glattigt på de ytorna och därför sugs inte oxiden upp)