Underglasyrfärger
Hej alla kunniga!
Jag har köpt underglasyrfärger, en palett med olika kulörer, som en vattenfärgslåda. Jag håller på och gör hängsmycken i stengods och tänkte dekorera dem på båda sidorna innan skröj. Nu undrar jag om jag kan lägga dem direkt på sättplattorna vid skröjen eller om de måste hängas upp redan nu pga underglasyrfärgen.
Jag vill glasera dem på båda sidor sedan och då måste de väl hängas upp - heter det kanthaltråd? Håller stengods för det eller blir det för mjukt? Ska jag bränna dem i lägre temp? Jag kanske tänker helt fel och frågar knäppt nu …
//Malin
Hej hej!
Nu när du adresserar frågan till kunniga vågar man knappt svara, men jag är övermodig och svarar ändå.
Du kan skröja smyckena liggande fast du har underglasyrfärg på. Största faran är att du suddar dekoren med fingrarna när du sätter ugnen.
Smyckena måste hängas om du ska ha stengodsglasyr på båda sidor. Bränner du lergods kan du sätta dem på trefötter, men då måste du slipa sen, eller lämna oglaserade fläckar. Så det är nog bäst att hänga dem i lergods också.
Kanthaltråd ska härdas innan man använder den, dvs bränn den i en glasyrugn först.
Du får klarare färger och lättare smycken om du bränner med lergodsglasyr.
Du tänker helt rätt och frågar bra. 
Lycka till!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
I min erfarenhet kan underglasyr färger krackelera när man målar på rå gods och sedan skröjbränna. Det kan bli en intressant effekt, men det är kanske inte effekten du vill ha. Det finns också en fara att färgen får med sig lite plattengobg, eftersom färgerna smälter lite grann. Detta kan orsaka en obehaglig glasyryta. Pröva gärna, men sätt inte alla alster i ugnen innan du är säker på vad som kommer att hända. Värför inte måla sakernna efter dem är skröjade? Färgerna brukar var komponerade så att dem rinner inte fast man blötar dem, dessutom tar en skröjad yta upp mera färg, som är oftast bra när det gäller underglasyrfärger.

Jag brukar använda underglasyr på den råa leran och sedan skröja för att slippa att de ev färgar av sig i glasyren. I ugnen jag plockade idag fanns några saker där jag målat över glasyren med underglasyr och jag är mycket nöjd med resultatet. Tänkte att det nog inte skulle bli bra eftersom de heter just underglasyr.
Tack snälla ni för fina svar. Jag får se vilket sätt jag gör det på.
Bästa hälsningar // Malin