Flinta vs kvarts...
Jag undrar, när det står Flint i ett engelskt recept ska jag använda flinta då eller kvarts? Spelar det nån större roll? Tacksam för snabbt svar:)
Har du flinta hemma och det står i receptet så ta det, annars tycker jag att det går lika bra med kvarts. Har för mej att det kan synas en pytteliten skillnad på vissa glasyrer, men på vissa andra har jag inte märkt ett dugg skillnad. Kan ju ev bero på vilken temp man bänner också, om man bränner väldigt lågt. Jag har brännt i olika glasyrer mellan 1220-1280 och inte sett några större förändringar på mina ialla fall.

…och skillnaden blir i varje fall inte större än den som uppstår mellan olika malningsgrad på kvartsen, t.ex. 150 eller 300….

Tusen tack!! Då kan jag blanda vidare:) Fick lite roligheter av Lars igår:) Ska testa den nya leran, hoppas den känns bra!Petra
Petra, jag hittade i Finn Lynggaards Keramisk Handbok jag citerar: "Äkta flinta är mald flintsand eller pulvriserad kalcinerad flintsten som reagerar en smula snabbare än kvarts i en glasyr. På grund av sin större täthet sjunker flinta snabbare till botten, och kvarts är därför betydligt lättare att arbeta med" ./Louise