Underglasyrfärg
Måste man glasera underglasyrfärg eller kan man bara bränna den som den är? Har gjort bestickställ som jag gärna skulle lämna oglaserade, men har målat mönster på med underglasyrfärg.

Jag har gjort egna underglasyrfärger och egna engober och jag lämnar de oglaserade och de håller. Du kan testa på en skål att måla alla underglasyrfärger du har och så provbränna. Det är att rekommendera innan du bränner bestickställen. Lycka till.
Har testat att måla enbart färg (inköpta underglasyrfärger), ingen glasyr på, och det funkade jättebra, intressant yta. Testa ska man!

Nr 2 kan man få se en bild på det, jag är oxå lite intresserad av hur det blir! Tack på förhand

Jag använder ibland underglasyrfärger utan att glasera över dock har jag ingen erfarenhet av hur detta fungerar på bruksgods för sakerna som jag har gjort så på är figurer som är mer till lyst.

OK, dum fråga kanske… men jag bor i Spanien, och här är det på spanska… vi skröjbränner, och använder sedan 'esmaltes' (=glasyrer) och bränner igen (en glasyrbränning). På röd lera lägger vi ibland en vit 'engobe' först och målar/doppar sen direkt med glasyrer. Vad menas i Sverige med 'underglasyr'
#5 Underglasyrer är färger som används till dekor. Gör man sina egna blandar man oxider eller färgkroppar med ball clay, så att de fäster bra på godset, och glycerin/glycerol, för att de ska bli lätta att pensla.
Jämfört med engobe har underglasyrer mycket starkare infärgning.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Vid vilken temp bränner man underglayser? Vad händer när man går över dom med 'vanliga' glasyr? Och-någon som vet avd det heter på spanska…? vi har engobe, esmalte (och 'lustres'). Kanske lättare med engelska?
Underglasyrfärger kan köpas som passar för olika temperaturer. Det går att få nästan vilken färg som helst vid lergodstemperaturer, men vid stengodstemperaturer är det mer begränsad. Man kan köpa röda färger, till exempel, men om dem faktist fungerar på ett tillfredsställande sätt är en annan fråga.
Ingen aning vad dem heter på spanska, tyvärr. Engober är leror som innehåller färgämnen, underglasyrfärger är mestadels färgämnen som innehåller lite lera. Engober målar man på läderhård gods, underglasyrfärger måla man oftast på skröjbrända gods.
Jag har komponerad egna underglasyrfärger till stengods med följande recept:
Borax fritta 30
Fältspat 50
Kaolin 20
Tillsätt 10-20% kommersiell färgkropp. Funkar också bra med oxider, använd då lite mer än du skulle använda i en glasyr för att uppnå samma nyans, exempelvis 3% kobolt för mörk blå.
Jag tilsätter också en lim som innehåller CMC, ger bra målningsegenskaper och hindrar att färgen rinner id glasering. Nackdelen är att blandningen luktar unket efter en vecka eller så.

Nr 8, vilken borax fritta använder du i Underglasyr receptet?
Har inte blandat det där på några år, har glömt vad frittan heter. Det var en högtemperatur borax fritta.

Någon frågade här tidigare efter en bild hur det blev så tänkte jag ksulle sätta in en.
Så här blev mina bestickställ som jag målade med underglasyrfärg utan att glasera över. Den längst uppe i högra hörnet på bilden är vit glaserad med udnerglasyrfärg målad ovanpå glaseringen. Blev också hur bra som hellst enligt mig. Trevligt =)

Hejsan! Jag använder mycket underglasyrer till mina hästar, glaserar för det mesta men har även gjort utan glasyr. Det känns som om de blir mer stöttåliga med glasyr tycker jag.
För er som har svårt att hitta bra underglasyrer så kan jag rekomendera två sidor i USA som säljer bra sånna, har beställt en sort som heter Color Code från www.trinityceramic.com, gillar dem väldigt mycket, burkarna är billiga i sig runt 3 dollar styck men tyvärr kostar frakten desto mer. Har även beställt från www.ceramicartspace.com de färgerna hette Duncan consepts. Jag har bränt dem upp till 1200 grader och det funkar bra. Den svarta färgen från de sistnämnda har runnit för mig ibland bara. De har väldigt många färger att välja mellan.