Starta eget
Hej! Jag går på hantverksakademins vuxenutbildning krukmakare. Utbildningen upplägg 80% praktik och 20% teori. Just nu håller vi på med budget för starten. Jag skulle vilja veta hur ni gjorde när ni först började. Hyrde ni lokal eller köpte? Hur inredde ni den rent arbetsmiljömässigt? Utrustning? Lånade ni pengar till inköp eller köpte ni lite åt gången. Med andra ord är jag intresserad av all den erfarenhet som ni sitter inne med.
Tack på förhand!
Mvh //Josefin
Kul att du är på G! 
Svar på dina frågor:
Inredde en verkstad i ett befintligt uthus hemma. Lågbudgetvarianten. Först var det hobby, så jag hade annat jobb på heltid. Efterhand har jag minskat på arbetstiden på "pengjobbet". Tyvärr är det ingen proffsverkstad eftersom jag inte hade tanke på heltidsverksamhet när jag gjorde den, så den är inget bra exempel att lyfta fram.
Har inte lånat, utan dels hållit nere köstnader genom att använde containerfynd och köpa begagnat. Dels har jag haft pengar i o med att jag jobbat också och har pengar "över" varje månad. Har köpt lite åt gången.
Va jag skulle ha gjort anorlunda om jag spolade tiden tillbaka: Skulle ha byggd en bättre verkstad från början, för nu måste jag bygga ny verksta igen. Jag skulle inte ha väntat med att köpa lerkran, för det innebar flera månader med inflammation i armen
.

Jag har keramiken som hobby så det blir inte riktigt på samma sätt som om man har det som arbete. Jag och en kompis har en verkstad tillsammans. Vi hyr lokalen och har inrett den mestadels med förrådssaker, soprumsfynd etc. Hyllor köpte vi eftersom det känns bra att kunna presentera det som kommer ur ugnen på ett enhetligt och förhoppningsvis snyggt sätt. Våra arbetsbord och gud förbjude ur hygiensynpunkt, fikabord är ihop plockade saker. Viktigt dock att de erbjuder en god arbetsställning. Hinkar till glasyrer och engober har vi fått från en restarang. Det brukar i och för sig finnas billiga hinkar på ex Maxi men locken brukar vara dyra samt är de oftast inte plana i botten något som försvårar då man skall röra upp glasyren. Sedan tillalas jag av återanvändning. Jag upplever att saker som är framställda för "keramik" många gånger är dyrare än en sak som i princip fyller samma funktion men som ex är tänkt för mat, något man kan tänka på.

Hej, jag har oxå en hantverklärling hos mig- fast via dem i Leksand. Kul.
Jag köpte min första ugn o drejskiva samt verktyg begagnat på Blocket. Lerkvarn begagnad också Blocket. Jag köpte på mig ugn o drejskia redan under utbildningen och ställde i förråd. Håll utkik efter bra grejor till bra pris. Min första verkstad var en där jag hyrde in mig. Egen drejskiva, men delad ugn mm. När jag köpte lerkvarn dubblade jag produktionen- så bra är den! Sedan 5 år har jag verkstaden hemma på gården i en ombyggd ladugård. Alltså har jag ingen direkt hyra men fick istället lägga de första årens intäkter på renovering= ingen vinst att ta ut lön av. Inga särskilda företagslån, men i praktiken har vi ju högre huslån pga verkstadsbygget. Sen kostar den ju att värma upp mm ändå.
Satsa på bekväm arbetsställning- hitta en bra drejpall o rätt höjd på drejskivan. Stort arbetsbord och mycket hyllplats behövs. Och lerkvarnen sparar handleder och ökar effektiviteten.
Du är välkommen på ett studiebesök eller att jobba här en period om du vill ha omväxling i handledare. Tror man lär sig mkt av att se hur olika keramiker jobbar. Lycka till! /Helen

Tack snälla ni! En till fråga, jobbar ni med dragskåp vid glasyrblandning och putsning?
#3: Så generöst av dig! Jag bor med familjen i Uppsala så det logistiska kan bli lite svårt, men jag ska ha det i åtanke. Håller absolut med dig om att man kan lära sig mycket av olika personer. 
//Josefin

Jag har inget dragskåp, doppar i glasyren. Använder mask när jag blandar glasyr samt försöker putsa över diskbänk eller glasyrhink. Använder plasthandskar för att skydda huden litegrann.

Jag har också en lärling från hantverksakademin och finns i UpplandsVäsby, du är välkommen på besök, hör av dig så min lärling, Maria, är hos mig om du kommer
När jag startade för 100 år sen så byggde jag min första verkstad i vårt dubbelgarage..Fick stipendium från en stiftelse till både ugn och drejskiva bara 20år gammal..Lånade ingenting för en jag köpte min stora bergsmansgård mitt i nora på 90talet..
Mitt råd låna ingenting och starta inte företag förrens du ser att verksamheten genererar en lön*L*
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Håller med Abbis om det med lån. Att vi inte har lån alls (inte ens huslån eller studielån) är till stor del förklaringen till varför vi har pengar "över" varje månad trots halvtidsjobb och 3barn.
Men varför ska man inte starta innan man ser det ger lön? Man måste ju starta om man har vinstsyfte och ska deklarera. Även för att kunna dra av sina investeringar, minus om första åren gör ju att motsvarande pluss dom nästa åren inte ska skattas för. Men abbis kanske menade inte släppa annan inkomst innan man ser det ger lön?
Självklart är det bra att ha en fast inkomst på sidan om (jag hade kurser hos studieförbund) .
Men att dra igång ett företag innan man ser att det kommer upp i dom beloppen där man börjar bli momsskyldig tycker jag INTE man ska göra.När du väl bestämmer dig för att starta då kan du dra av investeringar etc även om dom har några år på nacken.
Det drar med sig så mycket kostnader om man startar och har du ingen vinst så varför då starta..momsen kan bli högre än avdragen och då ska detta betalas in oavsett pga av att man driver ett företag.
Man kan bli stoppad på vissa marknader om man inte har F-skatt ..Dock vet inte jag om man kan ha F-skatt utan att starta företag..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Intressant! Tack för alla insiktsfulla erfarenheter som ni delar med er av. Jag sparar tråden , berätta gärna mer!
(hm..lerkvarn alltså..)

Jätte intressant! Om jag förstått reglerna rätt så är man momspliktig vid en vinst som är större än 30000, och att det enbart går att göra avdrag för inköp ett år före startandet av det egna företaget.
Jag har en lååååång universitetsutbildning inom molekylärbiologi, men under en längre vistelse utomlands hittade jag leran och livet kändes med ens underbart och självklart. Jag har hittat hem. Därför tänker jag nu satsa allt på att få en liten keramikrörelse att gå runt och om några år även inbringa ett överskott. Rent logiskt kan jag ju förstå att detta inte blir lätt, men jag tror att det går och på köpet får jag all livsglädje man kan tänka sig.
Vilka typer av försäljning har ni? Är det någon som säljer mycket via internet?
Hälsningar //Josefin
#6 Jag och min handledare träffade Maria på Hantverksakademin -hon verkar super mysig. Jag kommer gärna och hälsar på…efter jul, det är lite mycket nu ;-)

Försäljningsbiten är viktig. Har provat egen butik i anslutning till verkstaden(turistväg), butik i Göteborg city, hantverksmarknader och återförsäljare. Just nu gästutställare i kollektiv som säljer på Jul på Liseberg samt två återförsäljare/butiker. Skönt att låta nån annan sälja mina produkter just nu även om det kostar. Tänk på att försäljningen antingen kostar provision(upp till 50%) eller tar mycket tid om du söljer själv. Egen butik gör en väldigt låst, så nu e jag inne på kollektivbutik istället och söker medlemskap. Försäljningsjobbet/kostnaden måste ju också läggas på priset.