röd raku
Fin röd färg. Vad har du för lera under? Röd eller vit?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Ser väl ut att kunna vara järnoxid eller??

Det är vit lera under!
Blir järnoxid röd även vid lågbränning. I cebex katalog står om järnoxid hematit - lämplig för infärgning av stengodsglasyrer?? Kan dåligt om alla oxider o kemiska reaktioner! Ska man iså fall välja "järnoxid hematit" eller "järnoxid röd syntetisk"??
Det skulle kunna vara reducerad koppar också. Bara för att trassla till det lite… Fast koppar brukar bli mer metallisk, det är svårt att få koppar röd utan metallglans.
Järn i Raku kan få fler färger, men rött är det jag fått de få gånger jag testat. Jag skulle testa järn i första hand. Annars röd färgkropp.
Äkta eller syntetisk järnoxid gör ingen större skillnad.
Tyvärr har jag inget recept på röd rakuglasyr, kanske någon annan kan dela med sig!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Jag ville ha en alkalifritta som Cebex döpt om till "Rakuglasyr-nånting" så du kanske kan använde frittan du nämnde och tillsätta 5-10% järnoxid? Blir kanske ingen hållbar glasyr men det brukar ju inte rakuglasyr vara?

Tack för hjälpen. Beställning av järnoxid blir det, och kanske lite färgkropp oxå!! Visar resultaten senare!
/Affi
Lycka till!

Jag ringde till cebex och skulle beställa järnoxid och frågade då där om det skulle bli rött men då fick jag besked att det blir gult!!! Har nu istället beställt röd färgkropp. Får testa med det nästa gång jag bränner!
Funkar bra med röd färgkropp. Har lärt mig att det räcker med ca 4 %. Hur gick det ?

Min gula rakuglasyr med järnoxid (transparent rakuglasyr + 4 % järnoxid) blir så där röd om man smörjer in den supertunnt.
jag har kört en kopparengobe under en vit rakuglasyr. Det intressanta var att jag var tvungen att reducera tidigt för att få den röd (annars kom en typisk äppelgrön färg). Jag har inte riktigt fått ordning på hur det funka. Trodde att reduktionen först behövde ske vid rakutopptemp men så verka det inte vara.
Några tankar om det ngn?
jag har precis börjat leka md oxblod i rakun. jättekul. jag har en liten vedeldad rakuugn. jag har bara provat två gånger men jag tror jag vet hur jag ska göra för at få oxblod nu (även om det inte precic funkar varje gång). jag har reducerat krafigt precis när glasyren börjar svettas. sen har jag låtit den oxidera några minuter och kört en kraftig reduktion igen. det verkar funka hyfsat.
är det någon som har jobbat mer med det och har tipps så vore det jättekul.
förresten, jag är ganska säker på att det är järnoxid i hellidens faluröda, kommer dock ine ihåg hur mycket.