Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 2475 ggr
A.M.L.
2010-12-02 22:55
0

tips i kylan

Är det fler som upptäckt hur lätt det är att röra upp glasyrer som fryst och sen tinat?

Numera använder jag det som en metod efter att det från början var nåt jag försökte förhindra.

Har inte märkt några negativa "biverkningar".

A.M.L

Ulla
2010-12-10 23:59
0

Nu förstår jag inte riktigt. Menar du att det är lättare att röra upp glasyrerna när de varit frysta än om de inte varit det? Såna glasyrer som sätter sig som cement i botten på hinken alltså. Obestämd

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

A.M.L.
2011-02-06 21:22
0

Japp! tror att det är samma händer som när bonden plöjer på hösten och jordkockorna fryser sönder till fin jord att så i på våren.

Jag ska nåndag stoppa en hink i frysen, en sån där alldeles stenhård så jag blir alldeles säker på att det fungerar. Hittills är det bara nåt jag märke till efter en köldperiod.

A.M.L

A.M.L.
2011-02-06 21:25
0

Skrev visst att jag använde det som en metod…nja, det är väl mera så att jag inte haft på nån värme i verkstaden och tyckt att det fungerat så här…

A.M.L

Denna kommentar har tagits bort.
pyromanen
2011-02-06 21:49
0

Alla mina glasyrer och engober har tyvärr vrit frusna. En del märkar jag inget speciellt på, men vissa blir jag tvungen att sila om för att det liksom bildats "fnuller", så jag håller inte helt med om att det enbart är bra.

LenaR
2011-02-07 00:31
0

Det kanske beror på vilket ställmedel man använder, om man använder något? Vad använder ni?

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

pyromanen
2011-02-07 10:49
0

Har bentonit i vissa, inget ställmedel alls i dom flesta. Kanske har du rätt Lena R, för det var nog de med bentonit jag fick sila om när jag tänker efter…

A.M.L.
2011-02-08 00:00
0

Det har hänt mej också, "fnullet", men jag har nog oftast silat om , dom här "frysningarna" brukar ju bli under nåt längre uppehåll, går ganska fort jämfört med att röra upp en stenhård glasyrkaka tycker jag.

A.M.L