Torksprickor i botten
Varför spricker så stor % av mina drejade muggar och mindre skålar i botten under torkningen?
Har ni nåpgra tips.

Ett tips kan va att botten och vägg skall ha ungefär samma tjocklek 
Eller att vända muggarna/skålarna under torkningen jag brukar låta mina torka med botten upp
Blott tama fåglar har en längtan vilda flyger
Pressar du botten ordentligt? En del leror kan vara känsliga har jag lärt mig. Vad drejar du i för lera?
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Jag brukar dra fingret fram och tillbaka på bottnet, mer än det som behövs för att forma den. Och man ska se till att man torka bort allt vatten från drejningen
Jag tror att jag pressar botten ordentligt. Drejar med en vit stengodslera. Ska kanske prova annan lera. Till större gods brukar jag använda annan lera med mer sand eller chamotte och där har jag inte haft samma problem.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Du torrkar vä inte för fort?
Jag tror att jag ska prova mig fram utifrån de råd jag fått. Torka upp och ner, pressa botten bättre, kanske torka under plast. Hjälper inte det får jag nog prova en annan lera. Jag har inga problem med torksprickor när jag skulpterar och kavlar denna lera. Tack för era tips 

Om du varken torkar upp och ned eller under plast så gissar jag på att kanterna och botten torkar i olika hastighet.
När du knådar leran eller kör den genom en kvarn lägger sig lerpartiklarna i ett osynligt spiralmönster. Om klösen slås på drejskivan så att spiralmönstret går lodrätt så får man väldigt ofta torksprickor. Slå dit klösen på "fel" håll så vågar jag nästan lova att du slipper problemet!