Soltorkad lera
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Igår då jag skulle lägga mig slog jag på TV:n, om vi mot allt bättre vetande och diverse olika inredningsgurus, har placerat i sovrummet. Hamnade i Kunskapskanalen som visade en kortsnutt mellan två olika program om ens tad byggd i lera. Det var höghus konstruerade enbart av lera, inga trä eller metall ställningar etc. De blandade lera med något som såg ut som halm och något annat som jag inte förstod vad det var, knödde ner massan i en träform och lät den stå 3 dagar i solen och så var det klart. Det jag inte förstår är hur det kan fungera. Rimligtvis borde husen "smälta" när det regnar.
Danska korsvirkeshus är ju byggda med lera till stor del. Dels är leran under tak, dels målat med kalkputs på ytan. Men höghus låter ju udda! Var det i Sverige?
Träffade en lärare på FU i Stockholm som höll på och byggde ett tvåvåningshus i lera när jag gick där. Undrar hur det har gått med bygget? Tyvärr kommer jag inte ihåg vad hon heter.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

#1 Nej det var inte i Sverige men jag har inte koll på vilket land eftersom jag inte såg början. Det var dock mycket stark sol men kan verkligen lera sintra så mycket av "bara" solen? Husen var gamla men när de gick sönder lagade man dem enligt det gamla sättet så uppenbarligen fungerar det annars torde de ha slutat med det eller också borde husen ha rasat ihop. Kanske har de i så mycket halm och det där andra som jag inte uppfattade att leran endast utgör "klister". Vad jag kunde se fanns det inga tak på husen utan de slutade rakt platt av. Skumt! Någon gång borde det kanske ändå komma nederbörd även om det inte är Bergen eller Borås. På de ställen där det sällan regnar brukar det dessutom regna rejält då det verkligen regnar och husen var byggda på en liten platå för att undvika översvämningnarna …
I Västra Indien (Rajastan) har jag också sett hus (én våning) byggda i lera/koskit, fast där regnar det väldigt lite. Sintrar gör det inte i solen, bara torkar.
Just. Ingen sintring I Solen om man inte har en solugn… Något att googla om man vill se teknikens under. Adobe kyrkorna är flera våningar och byggs på så vis… Ytterligare något att googla. Tror den tredje ingridiensen är koskit där med.

Någonstans såg jag en bok på temat "bygga hus i lera". Det fanns exempel på olika sätt att göra och ett var att bygga upp det och sedan ladda det inne (fylla upp) och runt omkring med en massa brännbart och sen tända på. Det skulle brinna i flera dagar så de måste ju tillfört brännbart runt om hela tiden. Sedan hade man ett sintrat hus.
Kommer tyvärr inte ihåg vad boken hette, skall se om jag hittar det någonstans…
#2 Visst var det Boel Junus? Skulle gärna vilja se hennes hus.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Just det, Boel heter hon. Jag skulle också gärna vilja se hennes hus på riktigt och veta hur det är byggt.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Jag vet att Sydjemen har sådana soltorkade lerhus i flera våningar. Ser ut som pepparkakshus med vit kristyr kring fönstren. Det regnar väl aldrig där, annars borde husen smälta och bli stora slickerpölar
Hej såg en artikel om lerhus i tidningen Åter nr2/2010
det handlar om ett husbygge i Halland. det som används är lera, sand och halm. det är en kille som heter Kevin som höll i kursen.
www.buildsomethingbeautiful.co.uk
Tejen som skriv artikeln hette Jenny Andersson www.mallas.se
Hela tidningen har keramik som tema
#10 tilltalande runda former på de husen på hemsidan!
#11, verkligen! Vill ha…!!!
I Lanna utanför Örebro byggde ett kollektiv ett hus i lera ..Huset är väldigt fint både invändigt och utvändigt .
Kristi himmelfärdshelgen brukar det vara en rundresa då olika konstnärer öppnar upp sina ateljeer för att visa sina alster .
Nu för tiden vet jag inte hur dom gör med lerhuset men dom brukade ha visning även där
Tysslingerundan heter konstrundan