Svartbränning
Ibland läser jag att man kan bränna under exempelvis ett oljefat el. dyl. och att man sedan lägger på grenar och bränner.Är detta svartbränning? Hur vet man när det är färdigt,ska godset vara skröjat innan eller inte? Som ni förstår är jag en riktig amatör, men jag är en nyfiken sådan,snälla,jag är ruskigt sugen på att prova svart bränning,raku,gropbränning och liknande.Är det någon i närheten som håller på med detta? Jag bor i Söderköping.
Annette

Hej Stinann, jag brukar bränna svartbränt på två olika vis… i grop eller på jorden i en tegelstensugn …. jag tar lösa tegelstenar staplar dem på varandra till den form som behövs (runt, kvadrat etc.) ungefär till en meters höjd beroende hur många saker som skall med eller hur stora. Sen lägger jag på botten krukskärvor eller annat kanska ett lager tegelsten för att förhindra elden att sprida sig ner åt. Sen häller jag sågspån i botten ca 10 cm lägger på föremålen häller sågspån igen osv. ungefär som en tårta tills du kommit ca 10 cm från övre kanten då täcker jag översta lagret med en trasa indränkt med något brännbart ….tänder på (akta håret och ansiktet) o låter det ta sig….sen täcker jag "ugnen" med ett lock och låter detta pyra ner sakta, sakta. Kommer det för mycket syre in så går bränningen alldeles för fort och inte blir färdigt och i värsta fall går bara sönder… det kan ta upp till ett dygn eller mer innan du kan börja tömma, var försiktig det är varmt !! Sakerna du bränner skall vara torra och inte skröjade och sen önskar jag lycka till ………. trivs själv med svartbränning.. några bilder i min fotoalbum ..

Jag skröjat alltid, även innan jag skall svartbränna och rökbränna och det går bra det med. Annars blir godset så skört och poröst eftersom själva svartbränningen sällan kommer upp i skröjtemperatur. Jag använder oftast ett oljefat som jag fyller på samma sätt peeolina, antingen med sågspån eller med halm och grenar eller blandat, det beror på hur tätt man vill att det ska bli. Ju tätare desto svartare blir grejerna, annars kan man få lite ljusar partier oxå, om det brännbara materialet är luftigare. Och färdigt är det när allt brunnit upp och grejerna svalnat !

Tack för tipsen,jag ska minsann prova detta, är inte helt händig med det här med inlägg, kommentarer och sån`t men jag ska nog lära mig.Hur skriver man en kommentar i samma ruta som någon gjort ett inlägg?

Det går inte att skriva en kommentar i någon annans inlägg, men om du vill svara på något speciellt så skriver du bara ett nytt inlägg och så skriver du siffran på inlägget du svarar på, t.ex. 4 om du vill kommentera detta inlägg. Då brukar alla fatta vad man menar !

#4 Aha! Tack

Jag skröjar också alltid innan och har senaste gångerna blandat sågspån med "grillkol" som jag häller tändvätska på.

Jag brukar skröja i 900 gr.

Jag skröjar allt i samma temp, 950.
Har bara testat svartbränna en gång. Det var när vi hade städat ut en gammal ladugård 1994 och skulle elda upp en stor vårbrasa med skräp härifrån. Jag la några få ej skröjbrända föremål under en gammal kastrul som också var skräp och hade inga större förväntningar. Det var en rejäl brasa som övergick i en rejäl glödbädd och det dröjde till 2 dagar efter innan det gick att rota fram sakerna under kastrullen. Och de var SÅ fina så och helt svarta och jag ångrade att jag inte hade passat på att ladda med fler grejer. En sån stor brasa blir det nog aldrig igen. hålla ögonen öppna om kompisar eller bekanta ska elda majbrasor? eller städa-ut-gamla -uthus-brasor kanske?

#10 Vad var det för material i kastrullen? Aluminium smälter väl?
Min kastrul var en rätt stor grov aluminiumkastrul - den hade inte helt samma utseende efteråt…. Leran var röd lergodslera utan chamotte. Låter dock som att stinann tänkt logiskt att chansen att grejerna håller förbättras med chamotte.

Hej, skulle vilja göra en liten kommentar till detta med svartbränning. Det blir MYCKET vackert om man, när godset är lädertorrt, "skedar" ytorna. Dvs, med baksidan av en sked, glättar man ytan så att den blir helt slät. När man sedan gropbrännt eller svartbränt föremålen, behandlar man dem med bivax. Resultatet blir en högglansig yta som är enastående vacker. Om man vill, och det rör sig om ett konstföremål, (alltså inte bruksföremål), kan man måla på det med akrylguldfärg… det blir oerhört effektfullt och vackert!
Bara ett litet tips i all enkelhet!

Hoppsan, glömde skriva att man alltså måste måla på godset INNAN man bivaxar… akrylfärg fäster inte på feta ytor! 

# 14 Gnider du in bivax o putsar sen? Jag har använt möbelpolisch som jag putsar in i godset med en trasa, det blir väldigt fint, kanske samma effekt med bivax?

Japp, putsar efter bivaxandet. Bivax doftar mycket godare än möbelpolish!*s*
Jag svartbrände för första gången förra helgen och hade glättat med en sked innan skröjen. En skulptur och en ask fick sprickor som jag efter svartbränningen fyllde i med guldglasfärg. Det blev bara så fint! Nu har jag bara vaxningen kvar

#17 Kan man använda vanliga bivaxkakor som man smälter ner först? Eller köper du bivax i nån annan form. Har kakor som jag brukar göra ringblomssalva av. Kanske man kan använda ringblomssalvan??? Innehåller förutom bivax, olivolja o ringblomma (som dragit i oljan).. hm.. måste jag prova.. kul med nya ideer!!
Man kan använda salva man gjort på bivax, det har jag provat, då är ju vaxet mjukt o lätt att stryka på.
Om man ska glätta så ska man inte skröjja för högt, inte över 930, allt enligt en artikel här av Ulla! Då blir det svartbrända inte lika skinande blankt.
För att få riktigt kolsvart ska man nog stänga in godset i en gryta eller metallbehållare fylld med spån och sen elda omkring. Vill man ha flammiga fina effekter kan man tex gräva ett hål som man isolerar med tegelsten, fyller med gods och spån, fjuttar på i toppen och sätter ett lock över allt så det får ryka i några timmar. En sån grejj har jag bilder på i mitt album!
Goooood Luck!

Hur kan man anv. saker man svartbränn?Vad jag förstår håller de inte tätt. Om man vaxar kan man ha frukt,godis eller så i,men det går väl inte att diska? Kanske har man sådana saker endast till lyst.

Ja, jag rekommenderar inte att använda svartbränt som bruksgods. Naturligtvis kan man ha frukt o godis i skålar, jag har även använt vaser till blommor med vatten i men man får tänka på att det kanske inte är helt tätt.

Tack så hjärtligt .Fantastiskt så mycket tips som fullkomligt sprutar fram ,många är väldigt generösa med tips och ideér.Tack och bock

Tackar så jättemycket för tipset om bivaxen, har provat gnida in svartbränt gods med ringblomssalva (som jag gjort till mina händer) Det blev superbra
Dessutom kan jag "fixa" händerna samtidigt hi hi!!

Hej igen… det låter ju jättemysigt med ringblomssalva, jag har gjort sån själv också.. men inte tänkt på att använda den till om jag svartbränner, men det låter ju mysigt.
Nej, jag använder inte bivax direkt utan smälter ner det och blandar i kokt linolja… till lagom konsistens… det skall bli som kallt smör ungefär… sen är det bara i med trasan och på godset och polera som en tok!*s*