Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 7209 ggr
gitarr
0

Omglasering?

Jag är nybörjardrejare och provar olika glasyrer på mina alster. En grön glasyr blev inte särskild lyckad och jag undrar om det är möjligt att lägga på en annan glasyr och bränna en gång till. Verkar spännande men är det överhuvudtaget möjligt? Tacksam för ett gott råd/Ingrid

ramjambam
0

Väldigt svårt. Först - det går inte att ta bort den gamla glasyren, så nya ytan blir präglad av den gamla. Annars är det svårt att lägga nytt glasyr på ett underlag som inte längre suger åt sig vatten.

Försök med att blanda Eri-Keeper lim i lite glasyr och pensla på. Värm också upp ditt alster till 100 grader, så att vattnet från glasyren avdunstar.

Bäst av allt är att dreja nytt - övning ger färdighet!

mara
1

Jag har vid flera tillfällen glaserat om saker, har värmt upp grejerna (på en ugn som går eller till och med på kaffebryggarens platta) sen doppat dom  i en annan glasyr. Fungerar bra, men kulören blir ju som #1 säger blandad med den ursprungliga. Vet man om detta kan man ju utnyttja det. Har inte försökt med något "lim" men det sägs att sockerdricka klistrar bra???

Eva-Karin
0

Sirap som "lim" fungerar bra. Det använde min "läromästare" i alla sina glasyrer för att det skulle va lättare att hantera innan bränning. Han sprutade på glasyrerna, även när det var ombränning på gång.

[perlennart]
0

omglasering kan vara ganska kul när man upptäcker vad man kan få fram. Tänk bara på Hans Hedberg, det är vel sjysta grejer på något sätt eller? I princip så vill jag helst få fram önskade glasyreffekter med endast en glasyr men jag måste erkänna att jag har använt det där en del när jag var lite yngre och lekte. Det är som 1 säger ganska lätt om man värmer alstret och det kan utan problem värmas till knappt 300 grader så har man lite mera tid att arbeta än om det endast är 100 grader. Sörj för lite bentonit i glasyren, om den inte innehåller det från start så är det heller inga problem att tillsätta en halv procent eller något i den stilen. Lim finns syntetiska speciellt till ändamålet och man kan även använda tapetklister, relatin, svagdricka och andra sockerhaltiga ämnen, drycker, konsthartsdispersion.

Per