Glitter!

Låter ju troligt även med tanke på den grönaktiga färgen. Kromet verkar mkt smittsamt.
Snyggt!
Det var snyggt - säsongsenligt alldeles julgransglittrigt. Undrar om det går att göra om?
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Jätteläckert!
Lättare att uppnå med t.ex. muskovitglimmer eller någon annan for för glimmer
Per
#6 I en glasyr eller direkt på skärven?
Fungerar fin båda sätten
Okej, jag kanske testar! 
I min ugn är krom bannlyst.
Tydligen så kan kromet slå till lååångt efter att man brännt med det. En tennglasyr kan då bli oönskat rosa…
Har man två ugnar kan man ju hålla isär dessa två ingredienser.
TJusigt blev locket i alla fall! Tur man kan bli glatt överraskad också när det inte blir som man tänkt sig.
Jag vet en fabrik som skulle glasera kakel till en hel simmhall och en kollega till mig sade till dom på fabriken att glasera/bränn till sist den kromgröna kanten efter att ni glaserar resten av kaklen som skulle vara tennvita, tror ni dom gjorde det? nej en hel djävla industriugn full med rosa kakel, dyrt att inte veta eller höra.
Per
Aj aj aj…

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En av mina favoritglasyrer innehåller krom
plattorna blir rosa men den vita har klarat sig.. än så länge!!!
LeWE, precis som en annan av keramikerna här.
Tills en dag då det "sket sig".
Sitter tydligen kvar länge och det är lite som rysk rollette.
Hoppas verkligen att dina vita tennsaker klarar sig.
Krom är portat i vår ugn också. Men jag bränner ändå, i en stor kruka med lock. Det fungerar alldeles utmärkt! 
på fabriker portar man inte krom, man skall bara se till att det bränns några gånger innan man bränner en tennvit, tänk på att dom flesta svarta stains också innehåller krom. Och så är den tennvita speciellt känslig om den inehåller krita.
Per
Bra att veta. Jag har funderat litet över en svart glasyr som innehåller svart färgkropp.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Jag har just bränt en massa krom haltiga glasyrer och svarta bränner jag ganska ofta i min lilla ugn, efter projektet med den gröna glasyren skulle jag testa några tennvita (zirkon-tenn) och dom kom ut helt vita så det beror också på själva glasyrens sammansättning. Bor, magnesium och zink stör bildandet av krom-tenn rosa.