Vatten
Är det någon som e nojjad kring vatten som jag? hur många ggr har man inte fått hälla ut mycket vatten när glasyren stått och mognat ett tag.. och dessutom blir resultate mycket bättre då. kan tänka mej glasyren kompositerar sig krångligt ord hoppas någon förstår mig ämnena släpper luft och blir tyngre allt hamnar på en lägre nivå men vattnet är detsamma… det är det första det andra är avhärdat vatten gamla recept står det så mjukt eller hårt eller? vissa matta glasyrer måste bli helt perfekt redan vid glaseringen… Det är vattnet som spökar i mitt huvve nu är det någon mer som funderar om det eller är man bara tokig?
Jag har hört en massa historier om vattnets kvalitet och inflytandet på glasyren, några keramiker hävdar att kalkhalten skulle vara utslagsgivande för deras glasyrer. Själv har jag aldrig sett någon skillnad på mina recept och många av dom har bränts i riktigt många länder.
Per
Riktigt hårt brunnsvatten i ett kalkrikt område kan tydligen innehålla uppemot 1 gram kalk/liter. Då kanske det inte är omöjligt att det påverkr? Det är bara att göra en liten provserie och se hur mycket kalk som ska till förrän det märks
. Och om det är för enkelt så fnns det ju vatten med lite magnesium också… eller mangan… eller ockra

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Oj, intressant. Det har jag aldrig nånsin tänkt över men klart att det kan spela roll. Här i Köpenhamn är det väldigt mycket kalk i vattnet. Alla glasyrer jag använder nu är sådana jag bara har använt här, så jag har inget att jämföra med.
Jag bor också i köpenhamn
Att hälla av vatten kan göra skillnad… Det blir som att tvätta glasyren. Om din glasyr ger en röd/orange kant där den går över till leran har du troligen en glasyr som innehåller något vattenlösligt. Det rör sig oftast om olika salter som har migrerat i skärven efter glasering.
Vissa ämnen visar sig vara lite vattenlösliga över tid. Exempel på det är nefelinsyenit som efter ett tag släpper lite salt.
angående vattenkvalite har jag ingen egen upplevelse men skulle tro att hårt eller mjukt vatten kan påverka glasyrtjocklek om man har vattenmängd bestämd i receptet. Tänker att syra gör en hink glasyr trögare och en bas motsatsen. Men det känns inte som ett problem man skulle kunna få utanför teoriernas värld.
Ja Stefan du har en bra infallsvinkel på detta tycker jag, förmodligen så är fenomenet med elektrolyter större än kalkens påverkan på glasyren. Om vi går ut från vad Pyro talar om för oss och vi bara antar att vi häller en lite vatten i 1 kg glasyr så skulle det i värsta eller bästa fall utgöra en promille mera kalk och det spelar enligt min mening mindre roll. Det är vel inom ramarna för feltolerans hos den våg som dom flesta använder. Ett av dom ämnen som man skall ta sig i akt över för är lithiumkarbonat, det upplöses något i vatten och om man sedan lagrar glasyren vid 15 grader som det nog kan vara i många verkstäder så efterkristalliserar det och man får en kaka som är mycket svår att upplösa igen, man måste nästan koka glasyren för att lyckas.