Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutställningargallerierkeramiker
Läst 1854 ggr
giad
2011-05-11 10:13
0

Julmarknad

Kanske lite tidigt att börja tänka på julmarknad, men jag har fått ett erbjudande att stå på en Julmarknad i år.

Jag har ingen firma eller så utan är en ren hobby keramiker.

Och min fråga är, hur mycket får man tjäna innan man måste ta upp inkomsten för skattemyndigheten. Skulle det vara bättre om man startade ett eget företag???

Vad är er erfarenhet av detta?

[perlennart]1
2011-05-11 10:55
0

Att starta eget är ju bara en formalitet, det som måste vara avgörande är vel om du har lusten till det, att ordna med moms och sådant. Men om du inte blir registrerad så är du ju mycket begränsad i dina aktiviteter och det kan ju vara trist. En revisor kostar nödvendigtvis inte så mycket, man kan ju ordna med en del av det arbetet själv också, och det finns dataprogram som man kan använda till momsredovisning m.m.

pyromanen
2011-05-11 11:28
0

Om du tjäner pengar måste du betala skatt oavsett om du har företag eller inte.  Men du får räkna intäkter minus utgifter och bara om du går pluss tjäner du pengar och ska betala skatt.  Om man har en ganska liten omsättning kallas det hobbyverksamhet (kolla skatteverkets hemsida!).  Om jag minns rätt är gränsen för när man blir momsredovisningsskyldig en omsttning på 30 000/år.

Även som hobbyverksamhet kan du riskera att skattemyndigheten vill kolla dig (t.ex kolla att inte du tjäner mer än som är ok för hobby) sådet kan vara klokt att alltid spara diverse kvitton när du köpt råmatrial, verktyg mm.

För att få starta företag och få F-skattsedel (eller FA) måste det man håller på med vara "självständigt, varaktigt och med vinstsyfte".  Så om du mest för skojs skull testar att vara med på någon enstaka julmarknad eller två så kommer inte skattemyndigheten godkänna det. När man ansöker om F-skatt fyller man även i en liten budget, en prognos för omsättningen åren framöver som myndigheten använder som underlag för att bedöma om din verksamhet är "självständg,varaktig och med vinstsyfte".

giad
2011-05-11 12:47
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tack för era svar. Nu har jag lite mer kött på benen. Kommer inte upp i den summan på försäljning i alla fall, kostnaderna är då högre för inköp.