Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 6376 ggr
pyromanen
0

Lerkran som press?

Kan man använda sin lerkran att trycka ut saker genom maller? (typ som en hänkelpress)?  Nån som provat och kan tipsa?

Det är inte hänklar jag vill göra utan "rör", ca 4 cm i diameter.

[rolnor]
0

Jag har sett sådant, frågan är om det finns formar som passar till din kran, annars får du väl göra egna?Glad

bosse-cebex-gbg
0

Det fungerar…Glad…men belastningen på maskinen ökar drastiskt. Jag har själv bränt upp en lerkranmotor på det sättet. Om du tänker försöka, se till att motorn har ett fungerande motorskydd (det hade inte min…)

Om man tänker tillverka rör, kan det bli svårt att "ta hand om" det som kommer ut (vågrätt), utan att det faller ihop och deformeras. Det skulle nog bli lättare om maskinen skruvades upp på väggen, så att rören kommer ut lodrätt, precis som ur en hänkelpress….

Men sammanfattningsvis:  Det funkar !!!!Skrattande

pyromanen
0

Vad kul! Skrattande Finns det färdiga mallar att köpa som går att montera på en lerkran?  eller måste man tillverka egna?

Om jag ska göra en egen vad är då lämpligt matrial och hur grovt behöver det vara?

bosse-cebex-gbg
0

Schabloner för rör:  Inner- och ytterdelarna bör vara av (åtminstone) 3 mm järnplåt, och "benen" som håller fast innerdelen bör vara av 5-6 mm rundjärn. Minst 3 ben.  Svetsas samman.

Schabloner för hänklar och andra enkla profiler:  Tillverkas bäst i 3-4 mm aluminium (lätt att bearbeta). 

Glad

[rolnor]
0

Finns att köpa färdiga också, har sett annonser i Ceramics Monthly.

lotta2
0

Jag använde min till det innan jag köpte min stora press, upphängd på väggen kunde den pressa ut ca 20 cm dia rör vill jag minnas. Jag har en specialtillverkad svetsad rostfri expansionslåda till som skruvades fast på lerkvarnen. (Kan sälja expansionslådan om någon är intresserad, den står bara och samlar damm nu.)

pyromanen
0

Någon? Tungan ute

Vad innebär expansionslåda ?

Längst ute på en köttkvarn kan man ju skruva av en ring och stoppa en mall in bakom, men på min lerkran finns ingen sådan ring att skruva av. Däremot finns det 5 muttrar i en ring som man säkert kan ta loss och skruva fast nånting med… om jag gjorde en rund järnsak med hål som passade för dessa muttrar.  Var kommer expansionslådan in?

#6 20 cm rör låter ju jättemycket!

[rolnor]
0

I CM har jag sett att dom gör pelare ca40cm i diameter, men dom formarna var förmodligen specialgjorda, det blev som gamla "kolloner" randiga pelare, väldigt läckert…

bosse-cebex-gbg
0

För många år sedan såg jag sådana "kolonner" som rolnor nämnde, tillverkas på en keramikverkstad i England (jag kan inte för mitt liv minnas vad keramikern hette…det var under en jäktig bussresa..)

"Kolonnerna" pressades inte ur en lerkran, utan ur ganska stora pneumatiska cylindrar som drevs av tryckluft.

Hur som helst imponerande…Glad

lotta2
0

Expansionslåda är enkelt  uttrycket en låda som du fäster nedanför mynningen på en hänkelpress eller nu kvarn som samlar upp leran och som sedan pressar ut leran genom en schablon efter lådan. Vilket ökar diametern på det du kan pressa ut väldigt mycket.  Det innebär att du från en vanlig lerkvarn på ca 7 cm dia kan montera en låda ex 20x20 cm och pressa ut de schabloner som passar där i. Jag följde beskrivningen i Latkas bok och det funkade bra.

Jag bifogar en bild på en hänkelpress med en expansionslåda så du enklare kan se hur en expansionslåda fungerar.du ser hur den är fäst efter  det vanliga stället att stoppa in schablonen i .

pyromanen
0

#10 tackar för bra förklaring! Cool nu fattar jag.

Med risk att bli lite frågetjatigSkäms, vilken bok är "Latkas bok"?

I Antikmagasinet nyligen som handlade om Höganäs såg man hur en arbetare stod och "tog emot" rejäla rör (typ avloppsrör för nergrävning) som kom ur nån maskin…  Då blir man ju lite nyfiken vad det kan ha varit för maskin…

lotta2
0

FInns en engelsk firma som tillverkar en manuell lerpress som gör jätterör ca 20 cm i dia plus en massa underliga saker som är för rördelar mm. Festliga saker. Minns ej namnet nu.

Tom Latkas bok http://www.amazon.com/Ceramic-Extruding-Inspiration-Tom-Latka/dp/0873419030 . Inte min smak på grejer med bra idéer i all afall .

Jag kan också rekommendera http://ceramicartsdaily.org/bookstore/techniques/the-extruder-book/ om man är intresserad av att pressa keramik genom pressar.

stefanandersson
0

denna bok skulle jag rek. om extruded ceramics … men jag har inte sett dem du talar om lotta2 så de kan vara bättre om de är superbra. Går igenom konstruktion av maskiner, schabloner och visar bra bildserier av vad man kan göra.

http://www.amazon.com/Extruded-Ceramics-Techniques-Projects-Inspirations/dp/1579903223/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1277803716&sr=1-1

Själv ska jag bygga en hänkelpress av en silikonspruta under veckan. Det tycker jag verkar smidigt till det lilla.Cool

pyromanen
0

Nu råkade jag visst beställa hem en bok eller två Oskyldig…  keramik är fantastiskt, det finns ju hur mycket som hälst som måste testas!  och iFokus är också fantastiskt Cool

lotta2
0

13. din bok rek är betydligt bättre än Latka's bok. Att jag rekommenderade den nu var mest för vi pratade om expansionslådan som monteras på lerkvarnen och det finns ritningar mm på det. Annars är Larks boken betydligt bättre. Bra idéer ihop med tydliga beskrivningar och mycket bra ideér på hur man kan tex göra pressformar i gips med hjälp av pressade lerkorvar. Betydligt roligare bok.

Annars finns ju även : http://www.amazon.com/Extruder-Mold-Tile-Techniques-Handbook/dp/1574982915/ref=pd_sim_b_16

men det är ju inte en nybörjar bok på samma sätt som dom andra två, mera inspirationsbok tycker jag.

pyromanen
0

Nu är det dags att testa!  Min man har tillverkat en stålmojäng med mallar till att sätta på lerkranen.  Men #2 Bosse: Hur vet jag om min lerkran har ett fungerande motorskydd?

[perlennart]1
0

På tegelbruken använder man skabloner av plast i stället för stål, dom är billigare att få tillverkat men dom håller endast till ca. 1000 formsten sen är toleransen för måtten inte längre O.K. dom slits snabbare än metall.

bosse-cebex-gbg
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Citat Pyromanen: >> #2 Bosse: Hur vet jag om min lerkran har ett fungerande motorskydd? >>

OM det finns ett motorskydd, BRUKAR det sitta monterat inuti samma plastlåda som on/off-knapparna sitter på. Det är dock inte alldeles säkert…kanske måste en elmontör titta på grejorna…om där inte finns något skydd, kan säkert samma elmontör sätta dit ett…. (billig försäkring)

Vad är det för fabrikat av lerkran…?

Glad

pyromanen
0

#18 Lerkranen kallas Artikelnummer 20043, Lerkran G 52 EA och är köpt hos Bosse-cebex för ca 3 år sedan Glad

bosse-cebex-gbg
0

Tänk att jag inte kom ihåg det…kan inte ens skylla på "korttidsminnet"…Foten i munnenSkäms

Ok…G52 EA….då sitter det ett motorskydd i plastdosan med ON/OFF knapparna…det kommer att bryta om motorn blir överbelastad..

Glad

Godsagare
0

Hur är det med att använda sån där isolering till rör som stöd för lercylindern som kommer ut?

Vet ni vad jag menar? Det är av nån slags skumplast med öppen långsida.

Har för mig att jag sett det nånstans användas som stöd.

Får leta lite på Internet och se om jag kan hitta det igen. Fast det kan ha varit i en bok också…

Godsagare
0

Nej, hittar inte nu som hastigast men jag hittade rörisoleringen. Hade fel om den öppna långsidan…

http://www.biltema.se/ProductImages/86/medium/86-0018_m.jpg

En av våra kungliga hovleverantörer säljer sånt. ;-)

lotta2
0

Godsägare, det funkar jättebra med dom, jag använder dom ofta. Finns med både sluten och öppen långsida.

pyromanen
0

Det funkar!  Lerkranen trycker snällt ut rör nu, precis som det var tänkt. Och lite rester av rörisolering hittade jag i uthuset (tack för tips!).  Jättekul att leka med!  När leken inte resulterar i nåt användbart är det ju bara att slänga ner leran i kranen igen!  Nu ska jag bara bli frisk från min dumma vårinfektion m feber Skrikandes, sen ska det lekas! Tungan ute

[rolnor]
0

Ballt!

Krya på dej och posta några bilder!

Glad

Godsagare
0

Vad glad jag blir att du hittade lite rörisoleting och att du testat och att det funkade!

Vill självklart också se bilder på resultatet.