Smått
Försöker i varje bränning utnyttja platsen i ugnen. Kanske är extra mån om detta eftersom jag ved-saltbränner och varje bränning innebär många arbetstimmar och då vill man ju utnyttja ugnen till max. Och alltid finns det små platser över mellan tekoppar, halvt inne under skålar mm.
Jag bruker alltid ha ett lager små minikakelplattor (knappt 5 x 5 cm). Och det går alltid att knö in minst 40-50 stycken på platser om annars skulle "bli över" ibland får jag in 100 st. Många kakel små blir någon gång i framtiden nåt stort och fint!
Sen har jag kommit på att det går att sälja små små lerbitar väldigt dyrt/kilo om man gör smycken. Och de tar också väldigt liten plats i ugnen, i alla fall om man hittar på modeller som inte måste hänga på ställningar utan kan ligga inne under och mellan saker.
Det senaste jag testat är att göra knappar
. Ja, aningen småknasigt kanske men det ska bli kul att se om de går att sälja (dyrt förstås
).
Hur jag har gjort knappar:
Kavlat ut porslin. Testat både med och utan struktur (tyg) i ytan. Stansat ut dom. Kom på att mittbiten på dammsugren var lagomt stor och lagomt vass som stans (då slipper man dammsuga sålänge också). Stansade ut hålen med en del av en kulspetspenna (se bilden). Torkade, engoberade och brände.
Det vore intressant att höra (och se) om andra gör småsaker!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag gör paketsmycken som jag stoppar in emellan där det annars hade uppstått ett hål. De är roliga att göra men inte så skojiga att glasera … Ibland gör jag små paketsmycken utan hål som man kan lägga på duken för att dölja envisa fläckar som inte vill ge med sig. När man har en påse full känner man sig rik.
Jag har inga bilder, men jag har gjort knappar med infärgad porslin. Kul att blanda lager av färgat och vitt porslin, och sedan rulla eller vrida klumpen att få mönster.
#6 Låter som att det kan vara kul!
(Vilken underbar kon på din bild! en liten skulptur ju!)
Vilket roligt och inspirerande inlägg! Tack Pyromanen!
Vackra knappar!
Bra inlägg. Jag har själv inga småsaker som jag petar in i ugnen för att fylla småluckor. Fast jag har hjärtan som jag fäster på stålpinnar efteråt till provstickor (kolla potatis).
De får oftast ett helt hyllplan högst upp, luftigt och bra då den röda glasyren kräver det.
Hur stora blir knapparna när de är färdigbrända?
Varje gång jag ser paketsmycken så suktar jag och lovar mig själv att också göra egna. Men det har aldrig blivit av…
Hoppas fler lägger in bilder på smått. Intressant tråd.

Och då undrar jag…: vad är "paketsmycken" ?

Fina knappar Pyro! 
Jag tolkade det som sånt man kan fästa i snöret på ett inslaget paket. Typ adresslapp men i keramik och bara för att vara fint.
Men Doriz kanske menade nåt annat?

jag gör julstjärnor och diverse pärlor och grejer. Har börjat göra skarabéer i porslin.
Knapparna är fina. Bra idé!
#13 Skarabéer låter jättehäftigt. Har sett några på nätet, turkosa, gamla egyptiska, är det nåt åt det hållet du gör?
Gör du stjärnor till att hänga som pynt eller till vad?

# 10 Paketsmycken för mig är saker som man dekorerar paket med som inte fyller någon funktion utan bara är till lyst. Det kan vara en fjäder, pärlor ett vackert blad etc dvs behöver inte vara producerade saker.
Jättevackra sissela! Och vilken bra idé att läga ner sig på att göra ett riktigt bra original på något smått och sen ta form….. Det måste nog bli någon sorts paketsmycken framåt jul…. bara att tänka ut vad 
Jag har flera skisser på just snöflingor!
De kan jag heller aldrig bli exakt likadana som andras. Kanske får räknas lite som att många gör hjärtan?
När jag börjar på verkstan här ska jag göra dem i Porslinslera så blir de tåligare och vitare än stengods.
(Jag har haft skisserna på smått i hur många år som helst nu och det har aldrig blivit av… Kanske får en spark i baken nu?)
Småsaker i en bränning kunde ju också vara små glasyrprov, har man någon glasyr som funkar bra så kan man ju t.ex. ge sig själv den uppgiften att prova att variera denna glasyr. ta små steg och analysera och arbeta vidare för att se vart man hamnar någonstans. När man arbetar på detta sättet behöver man inte veta allt om kemin, man kan bara ha det roligt med det man ser och så lär man sig ju kemin med tiden om man kombinerar läsande med erfarenheten av proven. Det absolut viktigaste här är nog att man inte ändrar för mycket på glasyren utan helst att man bara ändrar ett ämne åt gången

#16 Åh vad söta, har du Gjutform eller tryckform?

#21 tack :)! Jag har skurit ut stjärnan direkt i en gipsplatta. Sen har jag tagit en latexform av det och gjort flera gipsformar över den. Sen sprutar jag porslinsgjutmassa med en flaska med pip (typ bollspruta fast flaska, vet inte vad de heter.) Det går rätt snabbt att göra många.
#22 superfina!
Tack för din fina beskrivning och snöflingorna är verkligen vackra!

#23 Tack för beskrivningen, inte så krångligt;-) Man kan ju även använda formen som tryckform, då. Jag funderade på att gära dubbelsidiga hmm, lite klurigare skall amn gjuta så tunna är det lite trixigt med släppet

#25, Ibland har jag gjort två tunna och lagt ihop dem. Men då blir det dubbelt så mycket arbete för inte dubbelt pris. Jag är inte speciellt ekonomiskt lagd och gör mycket grejer som är stora och dyra som inte kan säljas, men med sånt där pynt handlar det bara om kronor och ören, haha
De säljer ok som tur är.